استعلام شماره ثبت دارو

استعلام شماره ثبت دارو

کد IRC عبارت است از یک کد 16 رقمی که بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی و غیره درج می شود. می توان گفت این کد که اهمیت فوق العاده ای دارد، به نوعی پروانه فعالیت چنین محصولاتی محسوب می شود. استعلام شماره ثبت دارو  نیز فرایندی است که از طریق آن می توان مطمئن شد محصول مورد نظر دارای مجوزهای لازم برای مصرف می باشد.

استعلام شماره ثبت دارو

در واقع چون محصولات آرایشی، بهداشتی، دارویی، انواع مکمل ها، تجهیزات پزشکی، فرآورده های غذایی و غیره همگی به نوعی بر روی سلامت و زندگی افراد اثرگذار هستند. به همین دلیل باید مجوزهای لازم را دریافت کنند تا مصرف کنندگان مطمئن شوند که این محصولات دارای کیفیت بالایی بوده و شرایط مناسبی برای مصرف دارند. دقت داشته باشید که چنین محصولاتی بدون داشتن شماره ثبت دارو یا همان پروانه سازمان غذا و دارو مجوز توزیع را نخواهند داشت.

چگونه می توان شماره ثبت دارو را دریافت کرد؟

محصولاتی می توانند شماره ثبت دارو را دریافت کنند که بتوانند مدارک لازم را برای ثبت نام در سامانه دریافت کد IRC ارائه کنند. در واقع همه محصولات آرایشی، بهداشتی، مواد خوراکی، داروها و انواع مکمل ها در ابتدا باید در سامانه صدور پروانه ثبت دارویی ثبت نام کنند. این سامانه تحت نظر سازمان غذا و داروی ایران عمل می کند. هدف از راه اندازی آن نیز جلوگیری از قاچاق محصولات سلامتی و بهداشتی می باشد.

به هر حال با ثبت نام و ورود به این سامانه باید مدارک مورد نیاز را ارائه کرد. سپس این مدارک به وسیله کارشناسان به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در صورت داشتن شرایط ضروری و مناسب، پروانه محصول صادر می شود. نکته اینجاست که به ازای هر محصول یک شماره ثبت دارو به صورت کاملا انحصاری و منحصر به فرد به آن اختصاص پیدا می کند.

مدارک مورد نیاز

مدارکی که معمولا برای دریافت شماره ثبت دارو و کد IRC برای محصولات گوناگون لازم هستند، معمولا تفاوت هایی با هم دارند. اگر قرار باشد برای محصولات آرایشی و بهداشتی این شماره و کد را دریافت کنید، باید برگه آنالیز درصد فلزات سنگینی که در کالای مورد نظر وجود دارند را به همراه بروشور، برگه های آنالیز میکروبی، آنالیز شیمیایی، نمونه برداری و غیره ارائه کرد. البته داشتن کد GTIN هم بسیار ضروری است.

از طرف دیگر برای محصولات خوراکی و غذایی لازم است که در TTAC ثبت نام کنید. کد GTIN را دریافت کنید و انواع برگه های آزمایشی سنجش کیفیت را نیز داشته باشید.

نکته مهم آن است که لازم نیست همه این مراحل را خودتان انجام دهید. برخی از شرکت هایی که لیبل اصالت کالا را تولید و چاپ می کنند، این کار را انجام می دهند. توجه داشته باشید که دریافت کدی که به وسیله آن می توان استعلام شماره ثبت دارو را انجام داد، یک فرایند کاملا طولانی و سخت است. بنابراین شاید بهتر باشد این شرکت ها پیگیر این مراحل باشند.

دریافت شماره ثبت دارو و کد IRC

روش های استعلام شماره ثبت دارو

قبل از هرچیز لازم است این نکته را بدانید که معمولا می توان استعلام شماره ثبت دارو را با ورود به سایت وزارت بهداشت انجام داد. در واقع این روش اصلی ترین و اولین روشی است که می توان استفاده کرد.

روش دیگری که معمولا برای استعلام شماره ثبت دارو استفاده می شود، ارسال کد اصالت کالا به سامانه پیامکی و تلفن گویاست. این شماره سامانه پیامکی بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت درج شده است. تلفن گویا را نیز می توان در همان قسمت مشاهده کرد.

روش دیگر استفاده از سامانه TTAC است. با استفاده از این سامانه به راحتی می توان کد IRC را وارد کرده و استعلام شماره ثبت داروی مورد نظر را گرفت.

یکی دیگر از آسان ترین روش های گرفتن استعلام شماره ثبت دارو، استفاده از گوشی های تلفن هوشمند است. کافی است بر روی گوشی تلفن همراه خود نرم افزار TTAC را نصب کنید. سپس می توانید در کمترین زمان ممکن عملیات مورد نظر را انجام داده و استعلام شماره ثبت دارو را بگیرید.

دقت داشته باشید که می توانید از طریق سامانه صدور پروانه ثبت دارو نیز شماره ثبت دارو را مشاهده کنید. ولی این کار کمی زمان بر و پیچیده تر از سایر روش هاست. به این معنا که در ابتدا وارد سایت مورد نظر شده، گزینه لیست فرآورده را انتخاب کنید. در ادامه با انتخاب گزینه تجهیزات و وارد کردن نام شرکت مورد نظر، شماره ثبت داروی مورد نظر خود را مشاهده نمایید. البته همان طور که مشخص است این کار کمی سخت بوده و بیشتر برای شرکت های تخصصی تر و توزیع کنندگان کاربرد دارد. بهتر است مصرف کنندگان معمولی از سایر روش هایی که گفته شد، برای استعلام شماره ثبت دارو استفاده کنند.

به هر حال گرچه گرفتن کد IRC یا همان شماره ثبت دارو کار دشواری است و مدت زمان نسبتا طولانی وقت می برد، ولی بسیار مهم است که توجه داشته باشید استعلام شماره ثبت دارو کار راحتی است. از هر کدام از این روش ها که استفاده کنید، می توانید در کمترین زمان ممکن این استعلام را دریافت کنید. بنابراین توصیه ما این است که به هر طریقی برایتان راحت تر است، حتما این کار را انجام دهید. زیرا محصولاتی که دارای کد IRC هستند، به صورت مستقیم با سلامت شما ارتباط دارند.

صدور پروانه ثبت دارو

سخن آخر

استعلام شماره ثبت دارو به مصرف کنندگان اجازه می دهد که از کیفیت و سلامت محصول مورد نظر مطمئن شوند. این شماره نشان می دهد که محصولی که مصرف می کنند کاملا اصل و قانونی بوده و می توانند با خیال راحت آن را استفاده کنند. نکته مهم آن است که اگر هرگونه تناقض و تفاوتی میان شماره ثبت داروی مورد نظر و اطلاعات درج شده روی محصول مشاهده کردید، باید از مصرف دارو خودداری کرده و در اسرع وقت به سازمان های مسئول اطلاع دهید.

توجه داشته باشید فقط وجود شماره ثبت دارو یا برچسب اصالت بر روی محصولات بهداشتی، آرایشی، دارویی، مکمل ها و انواع محصولات خوراکی به معنای داشتن مجوز و بالا بودن کیفیت محصول مورد نظر نیست. مهم ترین نکته آن است که حتما باید از طریق استعلام شماره ثبت دارو از اصل بودن محصول مطمئن شده و سپس آن را مصرف کنید.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *