برچسب اصالت تجهیزات پزشکی

برچسب اصالت تجهیزات پزشکی | کاربردها و نحوه دریافت استعلام

کالاها و تجهیزات پزشکی از جمله محصولاتی هستند که از لحاظ اصالت و اورجینال بودن و نیز داشتن کیفیت بالا دارای اهمیت فوق العاده ای هستند. از همین رو با الصاق برچسب اصالت تجهیزات پزشکی، به کاربران اطلاع داده می شود که محصول مورد نظر دارای استانداردهای مورد نظر می باشد.

اهمیت برچسب اصالت تجهیزات پزشکی

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن تجهیزات پزشکی را تعریف کنیم، این تجهیزات در واقع عبارتند از دستگاه ها و یا ابزارهایی که از آنها برای امور پزشکی استفاده می کنند. این تجهیزات از فناوری های قدرتمندی و به روزی استفاده می کنند. به این ترتیب برخی از آنها در داخل کشور طراحی شده و به مرحله تولید می رسند. اما برخی دیگر هم از کشورهای دیگر وارد بازار کشور می شوند. اگر در هنگام طراحی و تولید این وسایل استانداردهای لازم رعایت نشوند، می توانند باعث آسیب های جدی و حتی مرگ گردند.

به طور کلی برچسب اصالت تجهیزات پزشکی به مصرف کنندگان کمک می کنند که از سلامت و استاندارد بودن این محصولات اطمینان حاصل کنند. توجه داشته باشید که بر روی این لیبل اصالت اطلاعاتی درج شده اند که اختصاصی محصول مورد نظر هستند. این اطلاعات به خوبی نشان می دهند که کالایی که در زمره تجهیزات پزشکی قرار دارد، به صورت استاندارد تهیه و تولید شده است. همچنین دارای کیفیت بالایی است و می توان با خیال راحت از آن استفاده نمود.

نکته اینجاست که کالاهایی که در داخل کشور تولید می شوند و دارای کیفیت مناسب نیستند، نمی توانند لیبل اصالت کالا را دریافت کنند. این امر در مورد کالاهای خارجی که به صورت قاچاقی و غیر قانونی وارد کشور می شوند، نیز صدق می کند. به این معنا که حتی اگر کالای مورد نظر از کیفیت فوق العاده ای برخوردار باشد، ولی از طریق روش های قانونی وارد کشور نشده و در لیست گمرک قرار نگرفته باشد، برچسب اصالت تجهیزات پزشکی به آن تعلق نخواهد گرفت.

استعلام برچسب اصالت

فواید استفاده از لیبل اصالت بر روی تجهیزات پزشکی

اصلی ترین فایده ای که به کار گرفتن طرح برچسب اصالت تجهیزات پزشکی آن است که به وسیله این روش می توان مانع بزرگی بر سر راه قاچاق تجهیزات و ابزار پزشکی ایجاد کرد. در واقع قاچاق هر نوع محصولی باعث می شود که تولیدکنندگان داخلی دچار ضرر مالی فراوان شده و حتی در مواردی دیگر قادر به ادامه کار خود نباشند. دلیل اصلی این امر هم شکستن قیمت هاست.

نکته اینجاست که قاچاق کالا به دلایل مختلف انجام می گیرد. مهم ترین علت این کار عدم کیفیت مناسب محصول است. در واقع اگر محصولی که وارد کشور می شود، دارای کیفیت مناسبی نباشد، اجازه توزیع در بازار را پیدا نخواهد کرد. در نتیجه واردکننده دچار ضرر مالی خواهد شد. در نتیجه افراد سودجو سعی می کنند از طریق قاچاق کالاها را وارد کشور و بازار کنند. متاسفانه این امر در خصوص محصولات پزشکی می تواند باعث بروز خطرهای جبران ناپذیر شود.

برچسب اصالت تجهیزات پزشکی موجب می شود که مصرف کنندگان بتوانند با خیالی آسوده تر کالای مورد نظر خود را خریداری کنند. اهمیت کیفیت این نوع محصولات و اورجینال بودن آنها نیز قابل کتمان نیست. توجه داشته باشید که این محصولات معمولا قیمت های بسیار بالایی دارند. در نتیجه مصرف کنندگان می توانند با وجود لیبل اصالت کالا، مطمئن شوند که پول خود را بر روی محصول درستی هزینه می کنند.

تجهیزات پزشکی اصل غیر تقلبی

نحوه استعلام برچسب اصالت تجهیزات پزشکی

استعلام برچسب اصالت تجهیزات پزشکی کار بسیار راحتی است. کافی است کمی با اطلاعات موجود بر روی آن آشنا بوده و بدانیم که چگونه می توان از این اطلاعات برای استعلام محصول استفاده کرد. بر روی قسمت سفید رنگ این برچسب سه کد اصلی، یک تاریخ انقضا و یک عدد بارکد دو بعدی درج شده اند. یکی از این کدها شناسه تجاری محصول یا GTIN است که البته بر روی برخی از محصولات GTN نوشته می شود. کد دیگر درج شده بر روی لیبل اصالت کالاهای پزشکی، LOT است که شناسه مربوط به سری ساخت محصول می باشد.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین کدهایی که بر روی لیبل اصالت کالا درج می شود، شناسه رهگیری است. این شناسه معمولا به صورت UID نشان داده می شود و 20 رقمی است. در واقع عدد این شناسه فقط یک بار به محصول تعلق می گیرد. خریداران محصول می توانند با ورود به سایت TTAC یا نرم افزار آن، به سادگی با وارد کردن این عدد، کالایی را که خریداری کرده اند رهگیری کنند. همه محصولاتی که اجازه توزیع پیدا می کنند، دارای این کد هستند. علاوه بر اینها می توان به وسیله بارکد خوان، بارکد دو بعدی این برچسب را اسکن کرده و اطلاعات آن را به دست آورد.

در پایین ترین قسمت زرد رنگ برچسب اصالت تجهیزات پزشکی نیز یک شناسه 16 رقمی زیر یک لایه اسکرچ قرار داده شده است. این شناسه، همان شناسه اصالت کالاست که مهم ترین شناسه و کدی است که بر روی این برچسب وجود دارد. خریدار در هنگام خرید کالای مورد نظر خود باید دقت داشته باشد این اسکرچ کاملا سالم بوده و هیچ نوع خراشیدگی نداشته باشد.

بر روی لیبل اصالت کالا می توان یک شماره تلفن گویا و یک شماره متعلق به سامانه پیامکی سازمان غذا و داروی کشور را مشاهده کرد. همچنین آدرس سایت TTAC نیز بر روی آن وجود دارد. خریداران می توانند با استفاده از این گزینه ها و ارسال شناسه اصالت به یکی از آنها، از سلامت و اصالت تجهیزات پزشکی مورد نظر خود مطمئن شوند.

سخن آخر و جمع بندی

دقت در برچسب اصالت تجهیزات پزشکی در هنگام خرید محصول و بررسی آن اهمیت فوق العاده ای دارد. چون این کار مانع از خرید کالاهای فیک و تقلبی و نیز کالاهای غیرقانونی می شود. توجه داشته باشید که دستگاه ها و ابزارهای پزشکی نیاز به استانداردهای بالایی برای تولید و استفاده دارند. این دستگاه به نجات جان بیماران و کم کردن درد و یا درمان آن کمک می کنند. دستگاه های تقلبی با کیفیت پایین خود هم به خریداران ضرر می رسانند و هم باعث می شوند که جان افراد در خطر بیفتد. در حالی که با استفاده از لیبل اصالت کالا به راحتی می توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *