ریبون

ریبون نوار آغشته به جوهری است که با قرار دادن آن در انواع لیبل پرینتر می‌توان چاپ برچسب های مختلف نظیر لیبل اصالت را انجام داد.

ریبون چیست؟

برای انجام چاپ در پرینتر و لیبل پرینتر از ریبون که در واقع نواری آغشته به جوهر است؛ استفاده می شود. این ماده مصرفی دارای انواع متفاوتی است که با توجه به کاربرد و نوع برچسب؛ نوع مناسبی از آن باید انتخاب شود. ریبون های موجود در بازار دارای اندازه های استانداردی هستند. عرض این ریبون های استاندارد یکی از مقادیر 40,60,80,110 یا 160 سانتی متر است. طول ریبون ها نیز ممکن است 75,110,300  و یا 450  متر باشد.

برای چاپ لیبل ایده آل و بدون اشکال، باید اندازه ریبون با توجه به اندازه لیبل انتخاب شود. استفاده از ریبون های با اندازه نامناسب ممکن است سبب آسیب دیدن هد دستگاه شود. البته گاهی اوقات می توان به منظور صرفه جویی در مصرف Ribbon آنها را در سایزهای کوچکتر برش زد. ما در شرکت پاپیروس پارس مهر ریبون ها را با عرض‌های 28,30 و 40 سانتی متر برش زده و در اختیار مشتریان قرار دهیم.

انواع Ribbon

ریبون انواع متنوعی دارد. درادامه با انواع ریبون و مزایا و معایب آنها آشنا خواهید شد.

ریبون وکس Wax

ریبون وکس معمولاً در برچسب های خارجی که در برابر رطوبت و سایش حساس بوده و دارای ماندگاری متوسطی هستند؛ به کار می رود. کیفیت این نوع ریبون نسبت به انواع دیگر کمتر است و حتی می توان با کشیدن دست چاپ حاصل از آن را پاک نمود. هنگام چاپ با این نوع Ribbon نیازی به دمای خیلی بالا نیست؛ اما استفاده مداوم از آن می تواند به دستگاه آسیب زده و هد آن را مستهلک کند.

بررسی مزایا و معایب وکس

چاپ هایی که با استفاده از ریبون وکس انجام می شوند؛ کیفیت بالایی دارند. همچنین وکس قیمت نسبتاً پایینی دارد و به خاطر قیمت مناسب آن در صنایع بسته بندی به وفور استفاده می شود. به دلیل آنکه وکس(موم) برای ذوب شدن به دمای پایینی نیاز دارد؛ هنگام استفاده از ریبون های وکس سرعت چاپ افزایش می یابد. از معایب وکس این است که چاپ حاصل از آن، مقاومت بالایی ندارد و در برابر گرما، رطوبت و خدشه آسیب پذیر است.

برای چاپ روی برچسب های کاغذی و حرارتی معمولاً از این نوع ریبون استفاده می شود. Wax Ribbon در اندازه های زیر وجود دارد:

  • 60mm در 300m
  • 80mm در 300m
  • 110mm در 300m
  • 160mm در 300m
  • 80mm در 75m
  • 110mm در 75m
  • 160mm در 75m

ریبون وکس رزین (Wax/Resin Ribbon)

این نوع ریبون برای چاپ روی برچسب های کاغذی و متالایز گزینه خوبی است. چاپ حاصل از آن در برابر رطوبت و ساییدگی به خوبی مقاومت می‌کند و دوام بالایی دارد. این نوع Ribbon در مقایسه با Wax Ribbon کیفیت چاپ بهتری را ارائه می دهد. چاپ حاصل از آن با کشیدن دست پاک نمی شود؛ حتی با کشیدن ناخن روی آن به ندرت آسیب می بیند. برای تست کیفیت این نوع ریبون مانند لیبل های اسکرچ، می توان ناخن را روی آن کشید. اگر با کشیدن ناخن به راحتی پاک شود؛ یعنی درصد رزین آن کمتر از وکس است و کیفیت آن نیز پایین است. اگر درصد رزین بیشتر باشد؛ نوشته ها به سختی پاک می شوند و نشانه مرغوبیت Ribbon است.

کاربردهای Wax/Resin Ribbon

ریبون وکس رزین برای چاپ روی لیبل های کاغذی، پی وی سی، متال و کلیه برچسب های پلی پروپیلن مناسب است. اگر می خواهید از برچسب کاغذی استفاده کنید که چاپ روی آن دوام بالایی داشته باشد و نیازی به تعویض آن نداشته باشید؛ این نوع Ribbon را انتخاب کنید.

Wax/Resin Ribbon
Wax/Resin Ribbon

با افزایش مقدار رزین موجود در این نوع Ribbon برای چاپ، هد دستگاه لیبل پرینتر به دمای بیشتری نیاز دارد. در واقع وکس رزین ترکیبی از دو ماده وکس و رزین است. در جاهایی که نیاز است چاپهای انجام شده دوام نسبتاً زیادی داشته باشند؛ این نوع Ribbon مناسب است. البته این نوع Ribbon بالاترین دوام ممکن را ندارد.

Wax/Resin Ribbon در اندازه های زیر وجود دارد:

  • 60mm در 300m
  • 80mm در 300m
  • 110mm در 300m
  • 160mm در 300m
  • 80mm در 75m
  • 110mm در 75m
  • 160mm در 75m

ریبون رزین(Resin Ribbon)

این نوع ریبون حداکثر مقدار رزین را دارد. برای چاپ روی برچسب های PVC، متال و شبرنگ از این نوع Ribbon استفاده می شود. مقاومت این نوع چاپ در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

توجه نمایید که Resin Ribbon برای چاپ روی برچسب های کاغذی به کار نمی رود. چاپهایی که با استفاده از این نوع Ribbon انجام می شوند؛ دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و در برابر شستشو، ساییدگی و حلال های مختلف شیمیایی به خوبی مقاومت می کنند.

موارد کاربرد Resin Ribbon

برای انجام چاپ های بسیار ماندگار که حتی مواد شیمیایی و حلال های بسیار قدرتمند نتوانند به آنها آسیب بزنند؛ این نوع ریبون به کار می رود. هد دستگاه برای چاپ با Resin Ribbon باید حرارت زیادی را تحمل کند؛ به این خاطر استفاده زیاد از این نوع نوار چاپ، سبب تسریع استهلاک هد دستگاه می شود.

Resin Ribbon
Resin Ribbon

چاپی که با این نوع ریبون انجام شود؛ بسیار شفاف و مقاوم می باشد و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و حلال ها نمی تواند کیفیت و دوام آن را تغییر دهد. استفاده از Resin Ribbon در صنایع خودرو سازی و لوازم خانگی رایج می باشد. این نوع نوار چاپ نیز معمولاً در اندازه های زیر در بازار موجود می باشد:

  • 60mm در 300m
  • 80mm در 300m
  • 110mm در 300m
  • 160mm در 300m
  • 80mm در 75m
  • 110mm در 75m
  • 160mm در 75m

ریبون سوپر رزین (Super Resin Ribbon)

در ساخت این نوع ریبون درصد بسیار زیادی رزین به کار رفته است که سبب افزایش چشمگیر مقاومت و کیفیت آن نسبت به Resin Ribbon  شده است. برای انجام چاپ روی لیبل های پلاستیکی، متال، شبرنگ، آلومینیوم، اموال، PVC و برچسب های خرد شونده از Super Resin Ribbon استفاده می شود. به طور کلی برای ایجاد برچسب هایی که بتوانند در شرایط محیطی مختلف و در برابر انواع مواد شیمیایی و حلال ها به خوبی دوام بیاورند و کیفیت خود را حفظ کنند؛  از سوپر رزین استفاده می شود.

Super Resin Ribbon
Super Resin Ribbon

به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از این نوع ریبون به هیچ عنوان برای چاپ روی لیبل های کاغذی مناسب نمی باشد. مسلماً مقاومت Super Resin Ribbon به دلیل داشتن رزین بیشتر، نسبت به Resin Ribbon بیشتر است. لیبل هایی که با سوپر رزین چاپ می شوند را می توانید با خیال راحت شستشو دهید؛ زیرا در برابر شستشو، سایش و حلال های مختلف بسیار مقاوم هستند.

ریبون رزین- وکس رنگی (Color Resin Ribbon- Color Wax Ribbon- RIBBON STAR)

ریبون رنگی سفید و قرمز نیز وجود دارد که برای چاپ روی لیبل های شبرنگ( برچسب اموال) رنگ های قرمز و سفید مناسب هستند. این نوارهای چاپ رنگی به خوبی در برابر سایش مقاومت می کنند.

ریبون های رنگی
ریبون های رنگی

نوارهای چاپ وکس رنگی برای چاپ روی لیبل های صدفی و کاغذی با رنگ های سبز، آبی و قرمز بسیار خوب عمل می کنند. با استفاده از وکس رنگی می توان چاپ های بسیار زیبایی را روی لیبل های صدفی یا PVC ایجاد کرد. لیبل های چاپ شده با این نوع Ribbon نسبت به سایش به خوبی مقاومت می کنند. از آنجا که برای چاپ با این نوع Ribbon نیازی به دمای بالای هد نمی باشد؛ سرعت چاپ بالا است.

ریبون واش رزین (Wash Resin)

برای چاپ روی پارچه های تایوک که معمولاً در صنعت پوشاک به کار می روند؛ از ریبون واش رزین استفاده می‌شود. چاپ هایی که با واش رزین انجام می شوند؛ در مقابل مواد شوینده و آنزیم های آنها بسیار مقاوم هستند. اندازه های رایج واش رزین عبارتند از:

  • 40mm در 300m
  • 60mm در 300m
Wash Resin Ribbon
Wash Resin Ribbon

تاریخزن حرارتی

در دستگاههای تاریخزن برای چاپ تاریخ، نوع خاصی از ریبون استفاده می شود. این نوارهای چاپ نیز در برابر عوامل مختلف از جمله سایش به خوبی مقاومت می کنند و کمرنگ یا محو نمی شوند. این نوع Ribbon با توجه به درخواست مشتری در یکی از اندازه های زیر ارائه می گردد:

  • 30 در 120
  • 35 در 120
  • 40 در 120

جوهر جامد تاریخزن حرارتی (غلطک جوهر)

این نوع جوهر ویژه استفاده در دستگاههای تاریخزن است. گاهی اوقات به آن جوهر غلطکی یا تاریخزن غلطکی نیز می گویند. این نوع غلطک مقاوم دارای رنگ های سفید و مشکی می باشد و عواملی مانند سایش نمی توانند سبب افت کیفیت آن شوند. این جوهر غلطکی در اندازه 32 در 36 وجود دارد و دارای دو نوع تاریخزن حرارت پایین و تاریخزن حرارت بالا می باشد.

جوهر غلطکی
جوهر غلطکی

معنای اصطلاحات Inside و Outside

ریبون در واقع از یک نوار پلاستیکی تشکیل شده است که روی آن با لایه ای از جوهر پوشانده شده است. با توجه به این که Ribbon در چه جهتی پیچانده شده است؛ پوشش آن به صورت داخلی Inside facing یا خارجی Outside facing قرار داده می شود. باید قبل از این که Ribbon در دستگاه لیبل پرینتر قرار داده شود؛ بررسی کنیم که لیبل پرینتر با کدام نوع ریبون سازگاری دارد. به عنوان مثال تنها از Outside Ribbon در لیبل پرینتر زبرا می توان استفاده نمود.

برای چاپ بر روی انواع مختلف برچسب باید از Ribbon مناسب استفاده شود. به عبارت دیگر برای ایجاد برچسب‌های ماندگار، با کیفیت و زیبا باید با توجه به جنس برچسب، ریبون ویژه ای به کار رود.

با استفاده از انواع مختلف Ribbon می توان چاپ های باکیفیت و خوبی را در رنگ های مختلف روی انواع لیبل های متال، پی وی سی، تایوک و غیره انجام داد. اغلب ریبون ها از نظر شکل ظاهری شبیه همدیگر هستند؛ اما مواد تشکیل دهنده و کاربردهای متفاوتی دارند. این محصول پرکاربرد در سایزهای متنوعی به شرح زیر وجود دارد.

  • 40 میلی متر
  • 60 میلی متر
  • 80 میلی متر
  • 102 میلی متر
  • 106 میلی متر
  • 110 میلی متر
  • 160 میلی متر

خرید انواع ریبون

ما در شرکت پاپیروس پارس مهر انواع مختلف ریبون را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می دهیم. علاوه بر مشاوره رایگان با کارشناسان ما، میتوانید این راهنمای خرید ریبون را مطالعه نمایید.

کلیه دفاتر پستی، دفاتر پیشخوان دولتی و سایر سازمان های دولتی و خصوصی که برای چاپ برچسب بارکد بسته های پستی از لیبل های کاغذی 50 در 55 میلی متری در رول های 1000 تایی با نوار مرکزی 4 سانتی متری و ریبون وکس 60 در 75 با نوار مرکزی 0.5 اینچی و غیره استفاده می کنند؛ برای تامین نیازهای خود می‌توانند با کارشناسان ما تماس بگیرند.

مقالات بیشتر درباره ریبون
Wash Resin Ribbon

راهنمای خرید ریبون

در این نوشته به معرفی ریبون و انواع آن پرداخته، روش انتخاب مدل مناسب را به همراه کامل ترین راهنمای خرید بیان کرده ایم.