برچسب اصالت کالا

برچسب اصالت کالا، کارکردها و نحوه دریافت آن

در هنگام خرید محصولات سلامت محور از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی، حتما با برچسب های کوچک و سفید با حاشیه های زرد و نوشته های مشکی، برخورد کرده اید. این نوع برچسب ها بیشتر بر روی بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی، غذایی و دارویی مشاهده می شود و لیبل اصالت کالا  نام دارد. استفاده از آن روی کالاهای مختلف، برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و ناظران بازار، مزیت های زیادی دارد. در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد چیستی برچسب اصالت کالا و کاربرد آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

برچسب اصالت کالا، کارکردها و نحوه دریافت آن
لیبل اصالت کالا

برچسب اصالت کالا چیست؟

برچسب اصالت کالا، نوعی برچسب سفید رنگ با حاشیه زرد و نوشته های مشکی است. بارکد اختصاصی اصالت، تاریخ تولید و انقضا، سری تولید و شناسه محصول از جمله اطلاعات روی این برچسب است. برچسب اصالت کالا، روی محصولات، نشان دهنده کیفیت و اصالت محصول است. بارکد اختصاصی روی آن به خریداران محصول کمک می کند که محصول را شناسایی کرده و تا مبدا رهگیری کنند. این برچسب همچنین به تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا کمک می کند که از برند خود در برابر سوء استفاده و تقلب، محافظت نمایند. از طرف دیگر به ناظران و بازرسان بازار برای رهگیری و شناسایی محصول، جلوگیری از قاچاق و ورود محصولات ناسالم به بازار، یاری می رساند.

طبق قوانین سازمان غذا و دارو، استفاده از برچسب اصالت کالا برای محصولات سلامت محور اجباری بوده و محصولات فاقد این لیبل، اجازه توزیع و پخش در بازار ندارند. این قانون شامل تمام محصولات تولید شده در کارخانجات داخلی و همچنین محصولات وارداتی خارجی، می شود. مهم ترین علت برای استفاده اجباری از لیبل اصالت کالا، جلوگیری از قاچاق و ورود کالاهای ناسالم، به بازار است. بنابراین وقتی قصد خرید یک محصول سلامت محور را دارید، به لیبل اصالت کالا که باید روی آن چسبانده شده باشد، دقت فرمایید. محصولاتی که این لیبل را نداشته باشند، تحت نظارت و کنترل سازمان غذا و دارو نبوده و ممکن است سلامتی شما را به خطر اندازند.

جلوگیری از قاچاق، مهم ترین کارکرد برچسب اصالت کالا

لیبل اصالت کالا کارکردهای مختلفی داشته و مهم ترین کارکرد آن، جلوگیری از قاچاق کالا است. قاچاق کالا به ویژه قاچاق کالاهای سلامت محور، مضرات زیادی برای سلامت و اقتصاد جامعه دارند. کالای قاچاق نه تنها ممکن است سلامتی مصرف کننده را به خطر اندازد، بلکه آسیب جدی به تولید داخلی و ورود قانونی کالاها به داخل کشور، وارد می کند. نکته قابل توجه این است که تنها کالاهای ثبت شده در سامانه گمرک به عنوان محصول وارداتی، می توانند لیبل اصالت کالا دریافت نمایند. از این رو کالاهای قاچاق نمی توانند این لیبل را دریافت کرده و اجازه توزیع در بازار نخواهند داشت. در صورت مشاهده چنین محصولاتی، مشکلات قانونی برای فروشندگان آنها پدید خواهد آمد.

برچسب اصالت کالا
جلوگیری از قاچاق کالا با لیبل اصالت کالا

استعلام از اصالت کالا

کارکرد دیگر لیبل اصالت کالا، ایجاد اطمینان برای مصرف کنندگان است. خریداران محصولات سلامت محور از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی، دارویی و غذایی، می توانند اصالت کالا را در سامانه سازمان غذا و دارو استعلام نمایند. روی لیبل اصالت کالا کدهای مختلفی وجود دارد. یکی از آنها کد یکتای 16 رقمی است که زیر لایه اسکرچ قرار گرفته است. این کد برای هر محصول، منحصر به فرد بوده و خریدار محصول می تواند از طریق سامانه سازمان غذا و دارو به آدرس https://ttac.ir/Inquiry ، کد مربوطه را استعلام بگیرد. در این استعلام اطلاعات مفیدی از جمله تاریخ تولید و انقضا، کشور و شرکت سازنده و سری ساخت آن به دست می آید.

استعلام بارکد اصالت در سایت سازمان غذا و دارو
استعلام بارکد اصالت در سایت سازمان غذا و دارو

روش دیگر استعلام از سازمان غذا و دارو، استفاده از کد 20 رقمی روی لیبل اصالت کالا است. این کد یونیک و منحصر به فرد که UID یا شناسه رهگیری نام دارد، در خط دوم روی برچسب نوشته شده است. در تصویر زیر نحوه استعلام از سامانه غذا و دارو آدرس https://ttac.ir/Inquiry ، با استفاده از کد UID را مشاهده می کنید.

لیبل اصالت کالا
استعلام اصالت از سازمان غذا و دارو

استعلام اصالت کالا از طریق اپلیکیشن کنترل اصالت هم امکان پذیر است. این اپلیکیشن در تلفن های همراه قابل نصب و اجرا بوده و به صورت نسخه تحت وب هم قابل دسترس است. برای نصب این اپلیکیشن به آدرس https://ttac.ir/App مراجعه فرمایید. با استفاده از روش های فوق و همچنین سامانه پیامکی و تلفن گویای سازمان، می توانید در عرض چند دقیقه، محصول مورد نظر را استعلام کنید. در صورت مغایرت اطلاعات دریافتی با اطلاعات روی بسته بندی محصول، می توانید موضوع را به سازمان های ذیربط گزارش دهید. در این صورت با افراد خاطی به روش قانونی برخورد خواهد شد.

نحوه دریافت برچسب اصالت کالا

در ادامه مقاله مطالبی در مورد نحوه دریافت برچسب اصالت کالا ارائه خواهد شد. این مطالب راهنمایی خواهد بود برای افراد یا شرکت هایی که به عنوان تولیدکننده یا واردکننده، قصد دریافت این لیبل را دارند.

فرآیند دریافت برچسب اصالت کالا، با ثبت نام در سایت سازمان غذا و دارو و ارائه اطلاعات لازم در قالب فایل اکسل، آغاز می شود. همانند سایر فرآیندهای اداری، ممکن است زمان بر و کمی پیچیده باشد. خبر خوش اینکه می توان برای انجام این مراحل از شرکت های تولید کننده برچسب اصالت کالا کمک گرفت. این شرکت ها با تکیه بر تجربه ای که در این زمینه دارند، می توانند ضمن مشاوره، عملیات مربوطه را به نیابت از متقاضی انجام دهند.

بعد از تکمیل تمام مراحل بارکدهای اختصاصی، از جمله پیش کد، به متقاضی داده می شود. سپس با استفاده از این کدها، به تولیدکنندگان لیبل اصالت کالا، سفارش تولید داده می شود. سفارش متقاضیان در ابعاد مختلف و تعداد جزئی یا کلی، توسط شرکت های تولید کننده لیبل پذیرفته و انجام می شود.

شرکت های سفارش لیبل کالا، تولید کدهای منحصر به فرد و طراحی و چاپ لیبل اصالت کالا را به عهده دارند. این شرکت ها از تجهیزات کافی از جمله نرم افزارهای قدرتمند و چاپگرهای پیشرفته و همچنین نیروی متخصص برای انجام وظایف خود، برخوردار هستند. واگذاری این مراحل به شرکت های سفارش لیبل اصالت کالا ضمن صرفه جویی در هزینه، باعث افزایش سرعت دریافت لیبل اصالت کالا برای محصولات مختلف می گردد.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *