استعلام بارکد کالا

همه آنچه باید درباره استعلام بارکد کالا بدانیم

امروزه اهمیت ثبت بارکد بر روی کالا بر کسی پوشیده نیست. با وجود بارکد افراد می توانند از اصالت کالای مورد نظر خود مطمئن شوند. فقط کافی است با استفاده از یکی از روش های موجود استعلام بارکد کالا را گرفته و اصل و تقلبی بودن آن را مشخص کنیم.

اهمیت استعلام بارکد کالا

واقعیت این است که طی سال های اخیر کالاهای تقلبی و اصطلاحا فیک زیادی وارد بازار شده اند. از این رو افراد باید در هنگام خریداری کالای مورد نظر خود از اصالت و اورجینال بودن آن اطمینان پیدا کنند. یکی از ساده ترین و راحت ترین راه ها برای تشخیص کالای اصل از کالای تقلبی، استعلام بارکد کالاست.

در حالت عادی وقتی کالایی تولید و به بازار عرضه می شود، باید برای آن بارکد منحصر به فرد و مخصوصی تولید شود. این بارکد را گاهی بر روی بدنه کالا درج می کنند، گاهی بر روی بسته بندی آن و گاهی نیز بر روی برچسبی که با نام برچسب اصالت کالا شناخته می شود.

بارکد چیست و چگونه از آن برای تشخیص اصالت کالا استفاده می کنند؟

بارکدها در واقع نوعی راه و روش رمزگذاری هستند که به وسیله آنها می توان محصول و کالای مورد نظر را بررسی کرده، اصالت آن را تشخیص داده و کیفیتش را تعیین کرد. این نوع رمزگذاری انواع مختلفی دارد. ساده ترین آن روشی است که با نام بارکد تک بعدی یا بارکد خطی شناخته می شود. در این روش بارکد عبارت از خطوط سیاه و سفیدی است که با عرض مختلف و ارتفاع یکسان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. فاصله میان این خطوط نیز متفاوت است. در قسمت پایین این نوع بارکد اعدادی درج شده اند که اطلاعات مربوط به محصول را ارائه می کنند. توجه داشته باشید در برخی موارد ممکن است این اعداد در بالای خطوط درج شده باشند. ولی معمولا زیر خطوط به چشم می خورند.

به هر حال افراد می توانند با بررسی اعداد درج شده در قسمت زیرین یا بالای خطوط بارکد، به اطلاعات لازم دست پیدا کنند. سه رقم اول نشان دهنده آن هستند که محصول مورد نظر در کدام کشور تولید شده است. همچنین بقیه ارقام نشان دهنده برند تولید کننده و نیز شرکت توزیع کننده کالاست. از طرف دیگر با بررسی بارکد به وسیله بارکد خوان هم می توان به اطلاعات دقیق تری دست یافت. مثلا می توان سری ساخت محصول یا کد شناسایی آن را نیز به دست آورد.

بارکد چیست و چگونه از آن برای تشخیص اصالت کالا استفاده می کنند؟

اما این تنها نوع بارکد نیست. نوع دیگری از بارکدها هم وجود دارند که کمی پیچیده تر هستند و البته اطلاعات بیشتری با خود دارند. در واقع ممکن است برای گرفتن استعلام بارکد کالا با بارکدهای دو بعدی روبرو شوید. بارکدهای دو بعدی معمولا به شکل یک مربع یا مستطیل چهارگوش دیده می شوند. در قسمت داخلی این نوع از بارکدها اشکالی به صورت خانه های سیاه و سفید شطرنجی وجود دارند که اطلاعات اصلی کالا در آنها رمزگذاری شده است.

محبوب ترین این نوع بارکدها، انواعی هستند که با نام QR Code شناخته می شوند. این نوع بارکدها این روزها به شدت محبوب شده اند و طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

نحوه استعلام QR Code

برای اینکه بتوانید بارکدهای دو بعدی و مخصوصا بارکدهای QR Code را بررسی کرده و به اصطلاح استعلام بارکد کالایی را انجام دهید که چنین بارکدی بر روی آن درج شده است، نیاز به نرم افزارهای خاص یا بارکد خوان دارید.

امروزه نرم افزارهای متعددی وجود دارند که برای بارکد خوانی طراحی شده اند. در واقع می توان گفت که این نرم افزارها یکی از ساده ترین روش های برای استعلام بارکد کالا می باشند. کافی است نرم افزار مورد نظر را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید. سپس با استفاده از دوربین گوشی هوشمند خود، بارکد محصول را اسکن نمایید. در چنین حالتی می توانید در کمترین زمان ممکن عملیات استعلام بارکد کالا را انجام داده و از اصل و اورجینال و یا فیک و تقلبی بودن کالای مورد نظر خود مطلع شوید.

وقتی که عمل اسکن بارکد را انجام دادید، نرم افزار مورد نظر به بررسی و خوانش اطلاعاتی می پردازد که به صورت رمز درون بارکد قرار داده شده اند.

توجه داشته باشید که می توانید این کار را با استفاده از دستگاه های بارکد خوان هم انجام دهید. در چنین حالتی دستگاه بارکد خوان باید با استفاده از سیم USB، بلوتوث، Wi-Fi و یا سایر روش ها به سیستم مورد نظر وصل باشد. بعد از خوانش اطلاعات پنهان شده درون بارکد مورد نظر که می تواند از نوع QR Code و یا سایر انواع بارکدهای خطی یا دو بعدی باشد، این اطلاعات را بر روی سیستم نمایش خواهد داد.

استعلام بارکدهای دو بعدی و بارکدهای QR Code

تشخیص اصالت کالا به کمک استعلام بارکد کالا

اگر از روش های متعددی که برای استعلام بارکد کالا وجود دارند، استفاده کنید، می توانید به راحتی اصل یا تقلبی و فیک بودن کالای مورد نظر خود را متوجه شوید. یادتان باشد که برخی از تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند محصولات تقلبی خود را به بازار عرضه کنند، بر روی آنها بارکد درج می کنند. این بارکدها هیچ اعتباری نداشته و تقلبی هستند. اما ظاهر آنها کاملا شبیه بارکدهایی است که به صورت قانونی و اصل بر روی کالاهای اورجینال درج و ثبت می شوند. در چنین حالتی اگر به سراغ روش هایی بروید که به وسیله آنها بارکد را بررسی نمایید، متوجه تقلبی بودن بارکد و کالا خواهید شد.

نکته مهم آن است که همیشه دقت داشته باشید محصولاتی که با بارکد به بازار عرضه شده اند، ممکن است تقلبی باشند. مخصوصا اگر کالایی که قصد خرید آن را دارید در زمره کالاهای خوراکی و یا بهداشتی و سلامت قرار می گیرد، حتما قبل از خرید آن با استفاده از روش های مختلف استعلام بارکد کالا، از سلامت و اصل بودن آن مطمئن شوید. هرگز از کنار این موضوع به سادگی رد نشوید و اجازه ندهید تبلیغات و یا وجود بارکدهای تقلبی بر روی کالای مورد نظر شما را فریب دهند. با بررسی کردن بارکد و اطلاعات موجود بر روی آن حتما از سلامت کالا اطمینان حاصل کرده و سپس آن را خریداری کنید. به این ترتیب هم سلامت خود را حفظ نموده اید و هم برای کالای غیر اصل هزینه ای پرداخت نکرده اید.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *