برچسب کالا

برچسب کالا از طراحی تا قیمت چاپ

برچسب کالا در حقیقت همان برچسب های کوچکی هستند که تهیه کنندگان و فروشندگان بر روی کالاها و محصولات خود می چسبانند. این برچسب در اشکال و صورت ها و سایزهای مختلف طراحی و تولید می شود. بر روی آن نیز می توان نکات متفاوتی را درج کرد.

کاربرد برچسب کالا

کاربرد برچسب کالا با توجه به اطلاعاتی تعیین می شود که بر روی آن چاپ می شوند. این اطلاعات می توانند فقط شامل علامت تجاری و برندی باشد که محصول را تولید کرده است. همچنان که امکان دارد بر روی نمودارهایی چاپ شود که نشان دهنده بخشی از بسته بندی محصول و یا به طور کلی نشان دهنده مشخصات کالا باشند.

در هر حال برچسب کالا کاربردها و وظایف متنوع و گوناگونی دارد. تعیین این کاربردها بر عهده فروشنده و یا تولیدکننده محصول است. اما به طور کلی گفته می شود که این برچسب باید دست کم علامت تجاری و برند محصول را با خود داشته باشد.

از طرف دیگر برخی از انواع برچسب کالا به گونه ای طراحی می شوند که می توان بر روی آنها نام تولیدکننده و یا واردکننده محصول را مشاهده کرد. همچنین محل و زمان تولید و نیز تاریخ مصرف آن نیز درج می شود. در برخی موارد توضیحاتی درباره نحوه استفاده صحیح از محصول نیز ارائه شده اند.

توجه داشته باشید که برخی از انواع لیبل هایی که با عنوان لیبل کالا عمل می کنند، می توانند صرفا جنبه تبلیغاتی را داشته باشند.

نکات قانونی و مهم درباره برچسب کالا

واقعیت این است که به کار بردن برچسب کالا چندان ساده نیست و باید برخی ملاحظات قانونی را در مورد آن رعایت کرد. تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات مختلف نمی توانند از برچسب هایی استفاده کننده که موجب گمراهی و سردرگمی مصرف کنندگان می شوند. همه نکات درج شده روی لیبل کالا باید واضح و روشن باشند.

به عبارت دیگر، اطلاعاتی که بر روی برچسب کالا درج می شوند همگی باید به خوبی اجزای اصلی و مهمی را معرفی کنند که محصول از ترکیب آنها شکل گرفته است. همچنین در صورتی که در هنگام استفاده از محصول مورد نظر باید اصول ایمنی خاصی رعایت شود، حتما این اصول بر روی لیبل کالا درج می گردند.

برچسب کالا
برچسب کالا

نکات ضروری برای درج بر روی لیبل کالا

تا چندی پیش نیازی به درج اطلاعات خاصی بر روی برچسب کالا نبود. فروشندگان و تولیدکنندگان محصول می توانستند از برچسب کالا استفاده کنند و یا نکنند. اما در حال حاضر استفاده از برچسب کالا بر روی برخی از محصولات، مخصوصا محصولات آرایشی و بهداشتی و نظافتی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. به همین دلیل استانداردهایی برای طراحی این نوع برچسب ها در نظر گرفته شده اند. برای مثال قیمت محصول حتما باید بر روی این برچسب درج شود. تاریخ تولید و نیز تاریخ انقضای محصول نیز اجباری است. در مورد محصولات غذایی باید اطلاعاتی بر روی این لیبل درج شوند که مصرف کنندگان از طریق آنها متوجه ارزش غذایی محصول مورد نظر شود.

توجه داشته باشید که در حال حاضر فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات مختلف، مخصوصا محصولات و کالاهای خوراکی حتما باید از درج برچسب کالا بر روی محصولات خود مطمئن شوند. ضمن اینکه باید اطمینان حاصل کنند که همه اطلاعاتی که لازم و ضروری هستند بر روی این برچسب چاپ شده اند.

اهمیت طراحی برچسب مناسب

به طور کلی محصولاتی که بازار عرضه می شوند، در بسته بندی های ویژه و خاص خود ارائه می گردند. اما در مواردی این اتفاق رخ می دهد که به دلایل مختلف برخی از محصولات، مخصوصا محصولات غذایی دارای بسته بندی خاص نیستند. ضمن اینکه ممکن است بسته بندی محصول به گونه ای باشد که نتوان به راحتی اطلاعات مربوط به محصول را بر روی آن درج کرد. در چنین حالتی تولیدکنندگان و فروشندگان محصول برای درج و ارائه این اطلاعات باید به سراغ برچسب کالا بروند.

در واقع برچسب کالا همان برچسبی است که می توان بر روی انواع کالاهای شوینده، محصولات بهداشتی و کالاهایی که به صورت کارتنی عرضه می شوند، مشاهده می کنیم.

نکته مهم آن است که ممکن است محصول مورد نظر به صورت کاملا ویژه و محدود تولید شود. در چنین حالتی از ظروف و یا جعبه هایی استفاده می کنند که آماده هستند و به این ترتیب در هزینه ها صرفه جویی می کنند. اینجاست که پای طراحی برچسب کالا به میان می آید. لیبلی که به صورت خاص و ویژه طراحی شده باشد، نشان دهنده برند تجاری محصول و نیز اطلاعات و توضیحات مربوط به خود کالاست. اما در عین حال می تواند باعث جلب توجه مصرف کنندگان شده و میزان فروش محصول را افزایش دهد.

لیبل کالا
لیبل کالا

سخن آخر

برچسب کالا در واقع همان برچسبی است که بر روی کالاهای گوناگون، مخصوصا کالاهای خوراکی و آرایشی و بهداشتی می توان مشاهده کرد. این برچسب در سایزها و اندازه های گوناگون و در طرح ها و رنگ های متفاوت طراحی، تولید و چاپ می شود.

برچسب های موجود بر روی محصولات خوراکی باید اطلاعات مربوط به ارزش های غذایی محصول مورد نظر را در بر بگیرند. در حالی که برچسب کالایی که برای انواع محصولات و کالاهای بهداشتی طراحی می شود، نه تنها باید ترکیبات اصلی و مهم محصول را به اطلاع مصرف کننده برساند، بلکه ضروری است در صورت نیاز به رعایت نکات ایمنی، آنها را ذکر کند.

توجه داشته باشید که قیمت طراحی و تولید و چاپ برچسب کالا بستگی به عوامل گوناگونی دارد. نوع و طرح برچسب، نحوه چاپ و ریبونی که برای آن به کار می رود، همگی می توانند بر قیمت نهایی محصول اثرگذار باشند.

نکته مهمی که در مورد لیبل کالا نباید از یاد برد آن است که برخی از فروشندگان و تولیدکنندگان فقط می خواهند از یک لیبل ساده با برند تجاری خود استفاده کنند. این کار از نظر قانونی صحیح نیست، چون باید اطلاعات مربوط به محصول و نیز هشدارهای ایمنی، نحوه مصرف، تاریخ تولید و انقضای آن نیز بر روی این برچسب درج شوند. علاوه بر همه اینها تولیدکننده کالا موظف است قیمت هر واحد از محصول را به صورت کاملا مشخص بر روی این نوع برچسب ها درج نماید. این کار در صورتی انجام نمی گیرد که بر روی قسمت دیگری از محصول، مثلا بر روی درب آن قیمت محصول درج شده باشد.

یکی از شرکت های معتبر در زمینه تولید لیبل اصالت کالا و چاپ لیبل، شرکت پاپیروس پارس مهر است. ما در این شرکت کلیه خدمات مرتبط با لیبل اسکرچ، تولید بارکد، تولید QR code، عرضه و فروش لیبل خام، انواع ریبون و غیره را با کیفیتی باور نکردنی به شما ارائه خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از مشاوره رایگان کافیست با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید. این کارشناسان خبره به شما کمک می کنند که با توجه به نوع کسب و کار خود بهترین انتخاب را داشته باشید!

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *