برچسب اصالت دارو

استعلام اصالت دارو

داروهایی که در داروخانه ها موجود هستند، یا محصولات داخلی هستند و یا محصولاتی که از خارج کشور وارد شده اند. در هر حال تشخیص اصالت داروهایی که در داروخانه ها توزیع می شوند، کار سختی نیست. این کار با کمک استعلام اصالت دارو از طریق برچسب اصالت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ممکن است.

استعلام اصالت دارو
استعلام اصالت دارو

اهمیت استعلام اصالت دارو

به طور کلی قبل از بررسی سلامت و گرفتن استعلام اصالت دارو، به هیچ عنوان نباید دارو را مصرف کرد. این امر به خاطر آن است که تعداد داروهایی که در داروخانه ها یافت می شوند، بسیار بالاست. این داروها یا از طریق مبادی قانونی وارد کشور شده و یا اینکه پس از تولید توسط تولیدکنندگان داخلی، با کسب مجوزهای لازم در داروخانه ها توزیع شده اند. در هر صورت باید از سلامت و کیفیت آنها اطمینان حاصل کرد تا سلامت کلی جامعه و شهروندان آن به خطر نیفتد.

برای اینکه از سالم بودن و اصالت دارو اطمینان حاصل شود، نهادهای معتبر مختلفی مسئولیت بررسی آن را بر عهده دارند. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اصلی ترین نهادهای مسئول در این زمینه هستند. اما اگر دارویی که به دست مصرف کننده می رسد، تقلبی بوده و یا استانداردهای لازم در هنگام تولید آن برای تامین کیفیت دارو رعایت نشده باشند، مصرف کننده با خطر زیادی روبرو خواهد شد. انجام استعلام اصالت دارو باعث می شود که تولید کنندگان نامعتبر و وارد کنندگان غیرقانونی با مانع بزرگی بر سر راه خود مواجه شوند. به این ترتیب داروهایی که مجوزهای لازم را دریافت نکرده اند، امکان ورود به بازار را پیدا نخواهند کرد. همه اینها موجب افزایش عملکرد تولید کنندگان معتبر داخلی و وارد کنندگان قانونی دارو می شود. در نتیجه کیفیت داروهای موجود در داروخانه ها افزایش یافته و سلامت افراد جامعه حفظ می شود.

برچسب اصالت دارو

برچسب اصالت دارو

با برنامه ریزی هایی که سازمان غذا و داروی کشور در جهت تضمین اصالت دارو انجام داده است، به نظر می رسد برچسب اصالت یکی از موثرترین و ساده ترین روش های موجود برای بررسی سلامت و کیفیت دارو باشد. این برچسب به صورت کاملا استاندارد و شناخته شده طراحی و چاپ می شود و درج آن بر روی محصولات دارویی اجباری و الزامی است.

بر روی لیبل اصالت دارو می توان اطلاعاتی مثل شماره تجاری دارو، شماره سری ساخت، تاریخ انقضا و نیز شناسه اصالت و شناسه رهگیری آن را مشاهده کرد. شناسه رهگیری دارو در واقع یک کد بیست رقمی کاملا اختصاصی است که با استفاده از آن مصرف کننده می تواند اصالت و سلامت داروی مورد نظر خود را پیگیری کند.

شناسه اصالت دارو نیز عبارت از یک کد شانزده رقمی است که زیر یک لایه اسکرچ پنهان شده است. فقط مصرف کننده می تواند با خراش دادن این لایه، شناسه را مشاهده کند. نکته مهم در مورد این دو شناسه آن است که هر دو آنها به صورت کاملا منحصر به فرد برای داروی مورد نظر تولید شده اند. به عبارت دیگر هیچ دارو یا محصول دیگری دارای شناسه اصالت و یا شناسه رهگیری مشابه با شناسه های درج شده روی دارویی که در دست دارید، نیست. از طرف دیگر در طراحی و تولید این دو شناسه فقط از اعداد استفاده شده است. این اعداد نشان دهنده شرکت تولید کننده یا وارد کننده دارو و سطح بسته بندی آن هستند. البته قسمتی از این شناسه ها به صورت تصادفی انتخاب می شود. همین انتخاب تصادفی اعداد باعث منحصر به فرد شدن شناسه های مورد نظر می گردد.

بر روی برچسب اصالت دارو می توان یک بارکد دو بعدی را نیز مشاهده کرد. این بارکد دو بعدی در واقع حاوی اطلاعات مربوط به داروی مورد نظر است. در هنگام خرید دارو باید دقت داشته باشید که این بارکد و نیز لایه اسکرچی که بر روی شناسه اصالت محصول قرار گرفته است، کاملا سالم باشند. هرگونه خراش یا عدم خوانایی این موارد به معنای تقلبی و غیرمجاز بودن دارو می باشد. در چنین حالتی توصیه ما آن است که از خرید دارو و مصرف آن خودداری کنید.

نحوه استعلام اصالت دارو
نحوه استعلام اصالت دارو

نحوه استعلام اصالت دارو

گرفتن استعلام اصالت دارو بسیار راحت بوده و به سادگی با دسترسی به تلفن و گوشی همراه و اینترنت می توان آن را انجام داد. اما قبل از هرچیز توجه داشته باشید که بر روی همه لیبل های اصالت یک شماره تماس، یک شماره سامانه پیامکی و یک آدرس اینترنتی درج شده است.

شماره تماسی که بر روی لیبل اصالت دارو مشاهده می کنید، مربوط به تلفن گویای سازمان غذا و داروی کشور است. مصرف کنندگان می توانند با این شماره تماس گرفته و شناسه اصالت دارو را را ارسال کرده و تاییدیه آن را دریافت کنند. همین روش را می توان در مورد شماره سامانه پیامکی انجام داد.

از طرف دیگر، مصرف کنندگان می توانند با مراجعه به سایت ttac که آدرس آن بر روی لیبل اصالت دارو درج شده است، از طریق شناسه رهگیری و یا شناسه اصالت، از سلامت داروی مورد نظر و کیفیت آن مطمئن شوند.

به غیر از این روش ها می توان با استفاده از نرم افزارهای بارکد خوان که بر روی گوشی های تلفن همراه نصب می شوند، بارکد درج شده روی لیبل اصالت دارو را اسکن و بررسی کرد.

سخن آخر

یادتان باشد که استعلام اصالت دارو اهمیت فوق العاده ای دارد. گاهی اوقات از همین طریق متوجه می شوید که داروی مورد نظر تقلبی و غیرمجاز است و یا اینکه تاریخ مصرف آن به پایان رسیده است. در چنین حالتی مصرف دارو یا خطرناک است و یا کاملا بی اثر. در نتیجه متحمل ضررهای جانی و مالی خواهید شد.

توصیه ما این است که در صورت مشاهده چنین دارویی، نه تنها آن را مصرف نکنید، بلکه فورا مسئله را به اطلاع نهادهای مسئول، مثل سازمان غذا و دارو برسانید. یادتان باشد که قبل از شما، مسئولین داروخانه ای که دارو را از آن تهیه کرده اید، باید به بررسی اصالت دارو پرداخته و استعلام آن دریافت کنند. در واقع آنها مسئول هستند که قبل از ارائه دارو به مشتریان، از سلامت آن مطمئن باشند. بنابراین اگر داروی مورد نظر بدون برچسب اصالت بود، آن را خریداری نکنید و اگر متوجه تقلبی بودن دارو شدید، آن را به داروخانه بازگردانید و از مصرف آن خودداری کنید.

خرید برچسب اصالت دارو

یکی از شرکت های معتبر در زمینه تولید لیبل اصالت کالا و چاپ لیبل، شرکت پاپیروس پارس مهر است. ما در این شرکت کلیه خدمات مرتبط با لیبل اسکرچ، تولید بارکد، تولید QR code، عرضه و فروش لیبل خام، انواع ریبون و غیره را با کیفیتی باور نکردنی به شما ارائه خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از مشاوره رایگان کافیست با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید. این کارشناسان خبره به شما کمک می کنند که با توجه به نوع کسب و کار خود بهترین انتخاب را داشته باشید!

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *