برچسب اصالت تقلبی و راه های شناخت آن

برچسب اصالت تقلبی و راه های شناخت آن

امروزه همه کالاهای تولید شده در داخل کشور و نیز کالاهایی که از طریق مراجع قانونی به کشور وارد می شوند، باید از برچسب اصالت کالا استفاده کنند. این برچسب نشان دهنده آن است که محصول مورد نظر، از نظر قانونی همه مراحل را گذرانده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است. به این ترتیب محصولات تقلبی و غیرقانونی امکان ورود به بازار را پیدا نمی کنند. به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان غیرقانونی کالاهای فیک و یا وارد کنندگان کالاهای قاچاق اقدام به طراحی و تولید برچسب اصالت تقلبی کرده اند. این موجب می شود افرادی که آگاهی کافی در مورد برچسب های اصالت ندارند، با مشاهده این نوع لیبل ها، محصول مورد نظر را اصل پنداشته و آن را خریداری کنند.

برچسب اصالت تقلبی چیست و چه می کند

طی سال های اخیر با سختگیری هایی که در زمینه جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به عمل آمده است، عرضه کنندگان این نوع کالاها با سختی هایی در زمینه توزیع کالاهای خود روبرو شده اند. به همین دلیل است که تلاش می کنند با استفاده از روش های جدیدی مثل طراحی و درج برچسب اصالت تقلبی بر روی محصولات خود، زمینه فروش آنها را فراهم کنند. این نوع برچسب ها از نظر ظاهری بسیار شبیه برچسب های اصلی هستند. در واقع فقط با استفاده از روش استعلام می توان متوجه تقلبی بودن آنها شد.

شباهت ظاهری برچسب اصالت تقلبی با لیبل اصالت واقعی موجب می شود که مصرف کنندگان با مشاهده برچسب، گمان کنند که کالا مجوزهای لازم را دریافت کرده و کاملا استاندارد است. در نتیجه آن را خریداری و مصرف کنند. توجه داشته باشید این امر در خصوص محصولاتی که مربوط به سلامت و زندگی و جان انسان ها هستند، بسیار خطرناک است. چون مصرف محصولات تقلبی و فیک و یا محصولاتی که تاریخ مصرف آنها گذشته است، می تواند موجب وارد آمدن آسیب های جدی به مصرف کننده و یا حتی مرگ وی شود.

لیبل اصالت تقلبی و راه های شناخت آن

چگونه می توان برچسب اصالت تقلبی را شناسایی کرد

متاسفانه امکان آنکه بتوان از طریق بررسی ظاهری یک برچسب، متوجه تقلبی یا اصل بودن آن شد، وجود ندارد. بنابراین تنها روشی که می توان از طریق آن برچسب اصالت تقلبی را تشخیص داد، گرفتن استعلام اصالت کالاست. این کار را می توان به روش های گوناگون انجام داد. شاید بتوان گفت قابل اعتمادترین روش، ورود به سایت TTAC و یا استفاده از برنامه نرم افزاری آن است. این سایت و سامانه نرم افزاری آن متعلق به سازمان غذا و داروی کشور است. به همین دلیل می توان از طریق شناسه اصالت کالا و یا شناسه رهگیری آن به راحتی متوجه شد که آیا محصول مورد نظر همه مراحل قانونی را گذرانده و مجوزهای لازم را دریافت کرده یا خیر.

اما این تنها روش ممکن نیست. گاهی اوقات فرد به اینترنت دسترسی ندارد. در چنین حالتی می تواند از سامانه پیامکی سازمان غذا و دارو و یا تلفن گویای این سازمان استفاده کند. کافی است شناسه اصالت کالا را که یک شناسه 16 رقمی است برای یکی از این دو سامانه ارسال کرد. به این ترتیب اطلاعات لازم را به دست خواهید آورد.

یک نکته

در اینجا نکته بسیار مهمی وجود دارد که نباید آن را از یاد برد. برخی از طراحان برچسب اصالت تقلبی، برای اینکه بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، تغییراتی در این شماره ها ایجاد می کنند. به این ترتیب وقتی فرد شناسه اصالت کالا را برای شماره ای که تغییر داده شده است، ارسال می کند، با پیامی مواجه می شود که اصالت کالا را تایید کرده است. در حالی که اگر این شناسه برای شماره صحیح سامانه پیامکی سازمان غذا و دارو به شماره 20008822 و یا تلفن گویای 0216185 ارسال شود، عدم اصالت آن مشخص می شود.

توصیه ما این است که به هیچ عنوان با دیدن برچسب اصالت کالایی که بر روی محصولات مختلف درج شده اند، تصور نکنید که کالای مورد نظر اورجینال و قانونی است. بلکه برای اطمینان از این امر، حتما استعلام محصول را بگیرید. این کار نه تنها موجب می شود که کالای فیک خریداری نکنید، بلکه می تواند از وارد آمدن آسیب جسمی و روحی و به خطر افتادن زندگی شما جلوگیری کند.

برچسب اصالت تقلبی و راه های شناخت آن

چگونه با استفاده از بارکد خوان استعلام بگیریم

اما یکی از جالب ترین و جذاب ترین روش های استعلام برچسب اصالت کالا استفاده از انواع بارکد خوان هاست. در واقع بارکد خوان ها به دو گروه اصلی دستگاه های فیزیکی و نرم افزارها تقسیم می شوند. دومین دسته، یعنی نرم افزارها به خاطر کاربرد راحتی و سرعت در پاسخگویی و در دسترس بودن همیشگی، به شدت مورد توجه افراد مختلف، مخصوصا جوان ترها واقع شده اند.

دستگاه های بارکد خوان معمولا برای فروشگاه ها به کار می روند. این دستگاه ها، مخصوصا اگر به روز و پیشرفته باشند، هزینه نسبتا زیادی به خریداران خود تحمیل می کنند. ضمن اینکه برای کار کردن، به یک عدد سیستم کامپیوتری هم نیاز دارند. در حالی که نرم افزارهای بارکد خوان برای اسکن و بررسی برچسب اصالت تقلبی و یا اصل، فقط به دوربین گوشی تلفن همراه مصرف کننده و اینترنت نیاز دارند. جایی نمی گیرند و به صورت عمده رایگان و در دسترس هستند.

به این ترتیب مصرف کنندگان به راحتی می توانند با کمک نرم افزارهای بارکد خوان، در هر جایی که باشند، نور قرمز را بر روی بارکد مورد نظر تابانده، اطلاعات درون آن را اسکن کنند. سپس این اطلاعات را بررسی و به این ترتیب از سلامت و اصالت محصول مطمئن شوند.

سخن آخر

بسیار اهمیت دارد که به این نکته توجه داشته باشیم که کالاهای قاچاق و یا تولیدات داخلی نامرغوب و بی کیفیت می توانند به جان و مال مصرف کننده ضرر وارد کنند. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که حتما قبل از خرید و یا مصرف کالایی که به آن نیاز داریم، از سلامت و اصالت آن مطمئن شویم. از آنجا که استفاده از برچسب اصالت تقلبی افزایش یافته است، صرف داشتن برچسب اصالت نمی تواند دلیلی بر مجاز بودن محصول مورد نظر باشد. بنابراین باید حتما استعلام های لازم را گرفته و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت میان اطلاعات محصول و اطلاعات به دست آمده، از خرید و یا مصرف آن خودداری کرد.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *