4 روش تضمینی برای تشخیص اصالت کالا با بارکد

روش های تشخیص اصالت کالا با بارکد

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دغدغه های زندگی امروز انسان ها، سلامت و بهداشت است. بخشی از این سلامت و بهداشت به کالاهایی برمی گردد که افراد با هدف بهبود یا تقویت سلامت و بهداشت خود و یا زیبایی از آنها استفاده می کنند. بنابراین اورجینال و سالم بودن این کالاها اهمیت دوچندانی پیدا می کند. روش های مختلفی برای اطمینان از این امر وجود دارند که یکی از آنها تشخیص اصالت کالا با بارکد است.

چرا بررسی اصالت کالا اهمیت دارد؟

فرقی نمی کند قصد خرید لوازم خانگی داشته باشید یا دارو و مکمل و یا لوازم بهداشتی و آرایشی. در هر حال اصالت کالای مورد نظر اهمیت فوق العاده ای دارد. شاید بتوان گفت اصلی ترین دلیل این امر، هزینه ای است که برای خرید این کالاها پرداخت می کنید. با توجه به وضعیت تورم و قیمت هایی که مدام در حال افزایش هستند، خرید کالاهایی که اصل و اورجینال هستند، اهمیت فوق العاده ای دارند. چون با خرید اجناس و محصولات تقلبی و غیر اصل، پس از مدت زمانی احتمالا مجبور به تکرار خرید خود و پرداخت هزینه جدیدی برای آن خواهید شد.

از طرف دیگر، اگر محصولی که خریداری می شود از نوع محصولات آرایشی و بهداشتی و یا داروها و مکمل ها باشد، عدم اصالت کالا می تواند موجب آسیب رساندن به جسم و سلامت و زندگی افراد شود.

به غیر از این موارد، در صورت عدم اصالت کالا فروشندگان و تولیدکنندگان داخلی و نیز واردکنندگان کالاهای اصل و اورجینال به کشور نیز دچار ضرر و زیان خواهند شد. زیرا معمولا کالاهای جعلی و تقلبی با قیمت هایی ارزان تر از کالاهای اصل و اورجینال به فروش می رسند.

بنابراین تشخیص اصالت کالا با بارکد و یا روش های دیگر اهمیت زیادی دارد چون نه تنها می توان به این وسیله مانع بروز ضررهای مالی و جانی به افراد مصرف کننده شد، بلکه می توان کسب و کارهای قانونی و مجوزدار را نیز رونق داده و مانع قاچاق و ورود غیرقانونی کالاهای تقلبی گردید.

4 روش تضمینی برای تشخیص اصالت کالا با بارکد

نحوه تشخیص اصالت کالا با بارکد

به صورت معمول سازمان غذا و داروی کشور همه محصولات آرایشی و بهداشتی، دارویی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی را بررسی می کند. پس از اینکه از تولید این محصولات در شرایط استاندارد و صحیح اطمینان حاصل شد، به آنها مجوز توزیع در بازار داده می شود. این مجوز به شکل یک برچسب ارائه می شود که به آن لیبل یا برچسب اصالت کالا گفته می شود. بر روی این برچسب اطلاعاتی وجود دارد که نشان دهنده اصل و اورجینال بودن محصول می باشد. یکی از این اطلاعات، بارکدی است که در گوشه سمت چپ برچسب درج شده است. این بارکد از نوع بارکدهای دو بعدی یا QR Scan بوده و در برگیرنده همه اطلاعات مربوط به محصول می باشد.

برای بررسی اصالت کالا با بارکد و تشخیص آن می توان از دستگاه های بارکد خوان استفاده کرد. این دستگاه ها در انواع مختلف طراحی و تولید شده و به سیستم های کامپیوتری وصل می شوند. معمولا عملکرد همه این نوع دستگاه ها یکسان است. به این ترتیب که همگی آنها نور قرمزی بر روی بارکد مورد نظر تابانده و آن را شناسایی می کنند. سپس می توان اطلاعات ذخیره شده بر روی بارکد محصول مورد نظر را بر روی سیستم کامپیوتری مشاهده نمود.

یکی از روش های دیگری که می توان برای تشخیص اصالت کالا با بارکد از آن استفاده کرد، بهره گرفتن از نرم افزارهاست. این نرم افزارها که با نام نرم افزارهای بارکد خوان شناخته می شوند، بر روی گوشی های تلفن هوشمند، اندروید و یا IOS نصب می شوند. در هنگام لزوم، مصرف کننده می تواند با استفاده از گوشی تلفن همراه خود و نرم افزار بارکد خوان، بارکد درج شده بر روی برچسب اصالت کالا را بررسی و اطلاعات موجود در آن مشاهده نماید.

دیگر روش ها

به غیر از روش تشخیص اصالت کالا با بارکد، روش های دیگری هم وجود دارند. از جمله این روش ها می توان به سامانه TTAC اشاره کرد. در واقع این روش که بسیار هم روش معتبری است به دو صورت انجام می گیرد. کاربران می توانند از طریق مرورگرهای اینترنت به این سامانه وارد شوند. یا اینکه می توانند نرم افزار اختصاصی آن را بر روی گوشی های تلفن همراه خود نصب کنند. سامانه TTAC متعلق به سازمان غذا و داروی کشور می باشد و اطلاعات مربوط به همه محصولات آرایشی و بهداشتی، داروها، مکمل ها و تجهیزات پزشکی که دارای مجوز توزیع باشند در این سامانه ثبت شده است.

همچنین مصرف کنندگان می توانند در صورت عدم دسترسی به اینترنت از سامانه پیامکی و یا تلفن گویای سازمان غذا و دارو برای تشخیص اصالت کالای خود استفاده کنند. شماره سامانه پیامکی و تلفن گویا نیز بر روی برچسب اصالت درج شده است.

4 روش تضمینی برای تشخیص اصالت کالا از روی بارکد

سخن آخر

واقعیت این است که روش تشخیص اصالت کالا با بارکد تنها روش موجود نیست. اما روشی است که رواج بسیار یافته است و علاقه مندان و طرفداران زیادی مخصوصا در میان نسل جوان دارد. با استفاده از این روش می توان به سهولت و بسیار سریع اطلاعات لازم در مورد کالای مورد نظر را به دست آورده و از سلامت و اصالت آن اطمینان حاصل کرد.

به هر حال فرقی نمی کند عمل استعلام اصالت کالا با بارکد انجام می گیرد و یا با روش های دیگر. مهم آن است که توجه داشته باشید این کار حتما قبل از مصرف محصول مورد نظر انجام بگیرد. ضمنا به این نکته هم دقت داشته باشید که اگر برچسب کالای مورد نظر دچار پارگی، خراشیدگی و یا هر نوع اشکالی بود، باید آن را لیبل اصالت مخدوش محسوب کرده و مراتب را به سازمان های مسئول انتقال داد. به این ترتیب وضعیت محصول مورد نظر بررسی شده، در صورت وجود هرگونه ایراد و اشکال و عدم وجود مجوز، از توزیع بیشتر آن در بازار جلوگیری خواهد شد.

همچنین یادتان باشد اگر میان اطلاعاتی که به وسیله استعلام اصالت کالا با بارکد به دست آورده اید و اطلاعاتی که بر روی برچسب اصالت کالا وجود دارد، مغایرت و تفاوتی وجود داشته باشد، باید حتما آن را به مسئولان مربوطه اطلاع داد.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *