Wash Resin Ribbon

راهنمای خرید ریبون

یکی از ابزارهایی که برای چاپ انواع برچسب اصالت کالا نیاز است، ریبون می باشد. در واقع ریبون نوعی جوهر رولی است که با استفاده از روش انتقال حرارت طرح مورد نظر را چاپ می کند. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که هر نوع لیبل و برچسبی، به نوع خاصی از این جوهر نیاز دارد و نمی توان از یک مدل از آن برای همه انواع برچسب ها استفاده کرد.

راهنمای خرید ریبون
راهنمای خرید ریبون

انواع ریبون

به طور کلی ریبون ها یا همان جوهرهای رولی همگی روکش دار هستند. اما از لحاظ درونی بودن یا بیرونی بودن این روکش، به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. این دسته بندی در حقیق نشان می دهد که پوشش جوهر در کدام قسمت این رول ها قرار گرفته است. این امر نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غفلت کرد. چون برای انجام عمل چاپ برچسب اصالت کالا، جهت گردش دستگاه و رول، هردو باید در یک جهت باشند.

ریبون هایی که از نوع روکش دار بیرونی هستند، در حقیقت نوعی نوار چاپی می باشند که پوشش جوهر آنها به سمت بیرون قرار دارد. این امر در حالی که در مدل های روکش دار درونی، پوشش جوهر به سمت داخل است. به طور معمول دستگاه های چاپ برچسب مدل زبرا از رول های روکش دار بیرونی استفاده می کنند. در حالی که دستگاه های حرارتی مدل دیتامکس و ساتو با رول های روکش دار درونی کار می نمایند.

نکته جالب آن است که برای استفاده از رول های روکش دار بیرونی، باید رول را از قسمت پایین باز کرده و در دستگاه قرار داد. در حالی که در مدل های روکش دار درونی، رول از قسمت بالا باز می شود.

چگونه ریبون مناسب را انتخاب کنیم

برای اینکه بتوانید از رول های ریبون استفاده کرد، باید بدانید که کدام نوع از آنها برای دستگاه چاپگر شما مناسب هستند. برای این کار روشی وجود دارد که به آن تست ریبون گفته می شود. در واقع از طریق آن می توان رول مناسب برای دستگاه خود را به راحتی انتخاب کرد.

برای اینکه بتوانید این تست را انجام دهید فقط به یک تکه نوار نیاز دارید. این نوار را به قسمت خارجی رول مورد نظر بچسبانید و چند ثانیه صبر کنید. سپس نوار را از رول جدا کرده و آن را بررسی نمایید. اگر نوار شما به جوهر آغشته شده بود، مشخص است که باید از رول های جوهر روکش دار خارجی استفاده نمایید. اما اگر نوار فاقد جوهر بود، متوجه خواهید بود که رول جوهر مناسب برای دستگاه چاپگر شما، رول های روکش دار درونی هستند.

راهنمای خرید ریبون
راهنمای خرید ریبون

چند نکته مهم در مورد سایز و اندازه رول های جوهر

وقتی قصد استفاده از ریبون را برای چاپ برچسب اصالت کالا دارید، باید معیارهایی را برای سایز و اندازه رول جوهر در نظر بگیرید. این معیارها شامل عرض، طول و هسته رول هستند.

از نظر عرض، باید به عرض برچسب مورد نظر خود توجه کرده و سعی کنید نزدیک ترین عرض به برچسب را به عنوان عرض مناسب در نظر بگیرید. مثلا اگر برچسبی که قصد چاپ آن را دارید دارای عرض 6 سانتی متری باشد، بهترین رول جوهر، رول های 8 تا 10 سانتی متری هستند. اگر رول هایی با عرض بیشتر را استفاده کنید، می توانید برچسب مورد نظر را چاپ کنید، اما میزان هدر رفت و دورریز جوهرتان زیاد خواهد شد که اصلا به صرفه نیست.

از نظر طول ریبون هم باید میزان مصرف خود را در نظر بگیرید. اگر به صورت صنعتی و با تعداد سفارشات زیاد به چاپ لیبل و برچسب می پردازید، باید طول ریبون را بیشتر در نظر بگیرید. در غیر این صورت نیازی نیست به رول های بلند ندارید.

آخرین معیار هم برای سایز ریبون، اندازه هسته آن است. معمولا به صورت استاندارد هسته هر رول جوهر حدودا سه سانتی متر است. اما اگر دستگاه چاپگری که استفاده می کنید، هسته کوچک تری دارد، باید حتما این موضوع را در نظر گرفته و سایز هسته را متناسب با دستگاه خود انتخاب کنید.

به طور کلی سایزهایی که از این رول های جوهر در بازار وجود دارند، سایزهای استاندارد هستند. در این سایزهای استاندارد، معمولا عرض ریبون ها 40، 60، 80، 110، و 160 سانتی متر هستند. در حالی که طول های آنها 75، 110، 300 و 450 متر می باشند. بهتر است قبل از خرید رول مورد نظر خود، از اندازه مناسب برای دستگاه چاپگر و نیز نوع برچسبی که قصد چاپ بر روی آن دارید، مطمئن شوید.

راهنمای خرید ریبون
راهنمای خرید ریبون

مدل های مختلف ریبون و کاربرد آنها

ریبون ها مدل های مختلفی دارند که هر کدام نیز کاربرد خاص خود را دارد. به طور کلی می توان گفت این رول های جوهر به انواع مختلفی مانند وکس، وکس رزین، رزین، سوپر رزین، واش رزین و کالر رزین  و غیره تقسیم می شوند.

کالر رزین ها مدل های رنگی این رول ها هستند و معمولا از آنها برای انواع برچسب ها و لیبل های شبرنگ استفاده می کنند. در حالی که واش رزین ها را در صنعت پوشاک و برای چاپ روی پارچه به کار می برند. اگر قصد چاپ انواع برچسب های کاغذی را داشته باشید، بهتر است به سراغ مدل وکس و وکس رزین بروید. تفاوت این دو در ماندگاری آنهاست. ضمن اینکه معمولا از مدل های وکس برای چاپ روی برچسب های مات و نیمه براق استفاده می کنند، در حالی که از مدل وکس رزین می توان بر روی برچسب های صدفی یا همان پی وی سی ها و متال ها هم چاپ کرد.

از طرف دیگر اگر قصد چاپ هر نوع لیبل متال و یا لیبل اموال را داشته باشید، بهترین کار آن است که به سراغ ریبون های رزین بروید. این نوع رول ها هم کیفیت فوق العاده ای دارند و هم ماندگاری بالا. دقت داشته باشید که بیشتر بودن درصد رزین در این نوع رول های جوهر به معنای مرغوبیت بیشتر و ماندگاری بالاتر است. به همین دلیل این نوع رول ها معمولا بر اساس درصد رزین خود قیمت گذاری می شوند.

در نهایت ریبون های سوپر رزین هستند که ماندگاری فوق العاده بالایی دارند و حتی در مقابل شوینده ها و مواد شیمیایی نیز از خود مقاومت نشان می دهند.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *