بارکد لوازم آرایشی و بهداشتی

بارکد لوازم آرایشی : اهمیت و کاربردهای آن

اگر از علاقه مندان لوازم آرایشی باشید، حتما می دانید که استفاده از محصولات اورجینال تا چه اندازه می تواند بر سلامت پوست و نیز زیبایی ظاهری شما اثرگذار باشد. اما آیا می دانید چگونه می توانید از سلامت و اصالت کالاهایی که خریداری می کنید، مطمئن شوید؟ ساده ترین روشی که می تواند به شما در این زمینه کمک کند، توجه به بارکد لوازم آرایشی است. این بارکد حتی بر روی محصولات کوچک، مثل خط چشم ها و یا مدادهای لب نیز وجود دارد. گاهی اوقات بارکد مورد نظر به صورت دو بعدی بوده و بر روی برچسب اصالت کالا درج شده است. گاهی اوقات نیز به شکل بارکد میله ای به صورت کاملا مستقل بر روی کالا حک می شود.

بارکد لوازم آرایشی چیست؟

بر هیچ کس اهمیت سلامت و اصالت محصولات آرایشی و بهداشتی پوشیده نیست. هرچند بسیاری از افراد خرید کالاهای ارزان تر فیک را به کالاهای اصل ترجیح می دهند، با این حال بهتر است که بتوانیم قبل از خرید کالا از اصل و فیک بودن آن مطلع شویم. در چنین حالتی سازمان غذا و داروی کشور تمهیداتی اندیشیده است. به وسیله این تمهیدات می توان محصولات و کالاهای تقلبی و غیرقانونی را تشخیص داده و از خرید آنها خودداری کرد. این کار با استفاده از بارکد لوازم آرایشی ممکن می باشد. در واقع استفاده از این بارکد بر آن است که مصرف کننده با مشاهده و بررسی آن مطمئن شود که کیفیت محصول مورد نظر کاملا استاندارد و مناسب می باشد.

هر محصول آرایشی و بهداشتی بارکد مخصوص  و منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین هرگز امکان ندارد دو محصول دارای یک بارکد باشند. اگر چنین موردی را مشاهده کردید، توصیه می کنیم که از خرید محصول مورد نظر خودداری کرده و نیز مراتب را به سازمان های مسئول اطلاع دهید.

کاربردها و اهداف استفاده از بارکد لوازم آرایشی

با توجه به اهمیتی که این روزها زیبایی چهره و سلامت پوست و مو در میان جوانان پیدا کرده، میزان تولید و عرضه انواع لوازم آرایشی نیز رشد فزاینده ای یافته است. به جز محصولاتی که در داخل کشور تولید و به بازار عرضه می شوند، محصولات آرایشی و بهداشتی متعددی نیز به روش های گوناگون از خارج از کشور وارد می شوند. یکی از این روش ها، ورود لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت کاملا قانونی و با کسب مجوزهای لازم و از طریق گمرک است. اما روشی که متاسفانه روز به روز گسترش بیشتری هم پیدا کرده است، ورود به صورت قاچاق می باشد.

استعلام اصالت لوازم آرایشی و بهداشتی

به لوازم آرایشی که به صورت قانونی وارد کشور شده و مجوزهای لازم را دریافت می کنند، یک برچسب اصالت کالا و یک عدد بارکد لوازم آرایشی تعلق می گیرد. در حالی که کالاهایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند، حتی اگر کاملا اورجینال هم باشند، این بارکد و برچسب داده نمی شود. این امر به خاطر آن است که هدف اصلی از طراحی و درج بارکد و برچسب اصالت محصولات و کالاها، جلوگیری از قاچاق است. قاچاق کالاهای مختلف، چه از نوع لوازم آرایشی و بهداشتی باشند و چه از نوع محصولات خانگی و یا داروها و مکمل ها، در هر صورت باعث ایجاد اختلال در بازار خواهد شد.

این امر امکان کنترل مناسب بر روی قیمت ها را از بین برده و موجب می شود که هرکس بتواند با ادعای اورجینال بودن کالای خود و کیفیت بالای آن، قیمت ها را افزایش دهد. البته محصولات قاچاق و یا فیک نیز معمولا با قیمت های پایین تری ارائه می شوند. در نتیجه یا شاهد تورم خواهیم بود و یا اینکه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کالاهای قانونی دارای مجوز و با کیفیت بالا، متضرر خواهند شد.

در حالی که استفاده از بارکد لوازم آرایشی مانع بروز چنین مشکلات خواهد شد. دلیل اصلی آن نیز این است که هیچ فروشنده ای اجازه ندارد محصولاتی را به مشتریان خود عرضه کند که دارای بارکد و برچسب اصالت نیستند. در نتیجه مصرف کنندگان در صورت عدم وجود بارکد، محصول را خریداری نمی کنند. این امر باعث از رونق افتادن کالاهای قاچاق و عدم فروش آنها می شود.

نحوه گرفتن استعلام بارکد و اطمینان از سلامت کالا

برای اینکه از اصالت محصولات مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی مورد نظر خود مطمئن شویم، می توانیم استعلام آنها را دریافت کنیم. این کار بسیار راحت است و با توجه به افزایش محبوبیت بارکدها در میان قشرهای مختلف جامعه، اصلا پیچیده نیست.

یکی از روش های استعلام بارکد لوازم آرایشی، استفاده از دستگاه های بارکد خوان است. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند، ولی همگی به یک سیستم کامپیوتری متصل هستند. فرد خریدار محصول می تواند با تاباندن نور قرمز این دستگاه بر روی بارکدی که بر روی کالای آرایشی و بهداشتی درج شده است، اطلاعات مربوط به آن را دریافت کند.

روش دیگر استفاده از نرم افزارهایی است که با نام نرم افزار بارکد خوان مشهور شده اند. این نرم افزارها که انواع مختلفی دارند به راحتی بر روی گوشی های تلفن هوشمند نصب می شوند. افراد می توانند در هنگام خرید محصول آرایشی مورد نظر خود، با استفاده از دوربین گوشی تلفن خود، بارکد لوازم آرایشی را اسکن کنند. خیلی زود اطلاعات مربوط به محصول به ایشان ارائه می شود و در نتیجه فرد می تواند از اصالت کالا اطمینان حاصل کند.

استعلام بارکد لوازم آرایشی و بهداشتی

سخن آخر

نکته مهم در هنگام استعلام بارکد لوازم آرایشی، بررسی اطلاعاتی است که از این طریق به دست می آیند. به عبارت دیگر، وقتی که این استعلام انجام می گیرد، اطلاعاتی به فرد داده می شود که در واقع اطلاعات اصلی محصول آرایشی و بهداشتی مورد نظر هستند. در چنین حالتی فرد باید این اطلاعات را با اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی محصول و یا بدنه آن تطبیق دهد. در صورتی که اطلاعات مورد نظر یکسان بودند، محصول اصل می باشد. در غیر این صورت کالای مورد نظر فیک و تقلبی است.

نکته دیگری که نباید از غفلت کرد آن است که به خاطر گسترش بارکدهای تقلبی، حتما باید مطمئن شد که محصول پلمپ و بارکد لوازم آرایشی درج شده بر روی آن، سالم بوده و هیچگونه خدشه ای به آن وارد نشده باشد.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *