چگونه می توان داروهای تقلبی را تشخیص داد

راه شناسایی داروهای تقلبی فاقد برچسب اصالت کالا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از ده درصد از داروهای موجود در جهان تقلبی هستند. داروهای تقلبی در واقع داروهایی هستند که یا دوز مواد به کار رفته در آنها اشتباه می باشد و یا اینکه موادی که برای تهیه آنها استفاده می شوند، مواد نامرغوب، سمی و بی کیفیتی هستند. البته نکته جالب اینجاست که اکثر داروهایی که به صورت تقلبی و غیر استاندارد به بازار وارد می شوند، داروهای خطرناکی نیستند، ولی مهم آن است که هیچ اثری هم ندارند.

به طور کلی بسته بندی داروهای تقلبی بسیار شبیه داروهای اصل و اورجینال است. به این ترتیب کمتر کسی می تواند آنها را از روی بسته بندی تشخیص دهد. اما روش هایی با شناسایی و تشخیص این داروها از یکدیگر وجود دارند که در این نوشته به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

چرا داروهای تقلبی خطرناک هستند

بسیار مهم است که بدانیم چرا استفاده از داروهای تقلبی خطرناک است. حتی اگر این داروها از مواد بی کیفیتی تولید شده باشند و فقط بی اثر باشند، باز هم استفاده از آنها خطرناک است. دلیل این امر آن است که معمولا چنین داروهایی در شرایطی تولید می شوند که کاملا غیربهداشتی و غیراستریل است. به این ترتیب در ترکیبات و یا بسته بندی آنها آلودگی هایی وارد می شوند که می توانند باعث آسیب رساندن به افراد شوند.

از طرف دیگر ممکن است این داروها با روش های ناامن و غیر استاندارد تولید شوند. همچنین امکان استفاده از آلاینده های خطرناک در ترکیب آنها هم وجود دارد.

نکات دیگری که در مورد داروهای تقلبی باید بدانیم آن است که این داروها اغلب اوقات یا بسیار ضعیف ساخته می شوند و یا بسیار قوی. همین امر باعث می شود که این داروها اثر اصلی خود را از داده یا کاملا بی اثر باشند و یا اینکه تبدیل به سمی مهلک و خطرناک شوند.

آیا داروهای غیر استاندارد، داروی تقلبی محسوب می شوند

در پاسخ باید گفت، خیر! این داروها معمولا توسط سازندگانی تولید می شوند که شناخته شده هستند و حتی ممکن است بسیار معتبر باشند. اما در هنگام تهیه و تولید آنها استانداردهای کیفی که برای تنظیم دوز دارو ضروری هستند، را رعایت نمی کنند. این سازندگان قصد ندارند داروهای نامرغوب به بازار عرضه کرده و یا مصرف کنندگان داروها را فریب دهند. مسئله آن است که این تولیدکنندگان به هر دلیلی از استانداردهای تایید شده توسط سازمان های بهداشتی پیروی نمی کنند. بنابراین این داروها در زمره داروهای تقلبی قرار نمی گیرند.

چگونه می توان داروهای تقلبی را تشخیص داد

چگونه می توان داروهای تقلبی را تشخیص داد

واقعیت این است که این کار اصلا ساده نیست. اگر داروهای تقلبی عرضه شده از نظر رنگ، اندازه و یا بسته بندی با داروهای اصلی تفاوت هایی داشته باشند، شاید بتوان آنها را از هم تشخیص داد. در غیر این صورت تنها در آزمایشگاه و با بررسی هایی که انجام می گیرند می توان این داروها را از هم تشخیص داد.

اما به هر حال سازمان غذا و دارو و ارگان های مربوطه تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا بتوان این نوع داروها را از هم تشخیص داد. فقط کافی است خریداران با این نکات آشنا باشند.

اولین نکته آن است که هرگز نباید دارو را از مکانی جز داروخانه معتبر خریداری کرد. تهیه دارو از بازارهای آزاد بسیار خطرناک و اشتباه است. مخصوصا که ممکن است داروهای ارائه شده در این بازار از نوع داروهای تاریخ مصرف گذشته باشند.

دومین نکته آن است که اگر داروی اصلی را قبل مصرف می کنید و می دانید که اورجینال است و اثر آن را مشاهده کرده اید، آن را همراه خود به داروخانه ببرید و مطمئن شوید که داروی جدیدی که خریداری می کنید، ترکیبات مشابهی با آن را داشته باشد.

یادتان باشد داروهایی که قیمت ارزان تری دارند، احتمالا از نوع داروهای تقلبی هستند. اما اصلی ترین روشی که از طریق آن می توانید داروی تقلبی را از داروی اورجینال تشخیص دهید، برچسب اصالت داروست.

برچسب اصالت دارو چیست

برچسب اصالت دارو، برچسبی است که حاوی اطلاعات اصلی مربوط به داروی مورد نظر بوده و بر روی بسته بندی و یا ظرف آن درج شده است. این برچسب حاوی یک بارکد دو بعدی است که از طریق آن می توان از اورجینال بودن دارو مطمئن شد.

همچنین بر روی این برچسب تاریخ انقضای داروی مورد نظر حک شده است. یک کد رهگیری هم تحت عنوان UID بر روی برچسب اصالت دارو وجود دارد که از طریق آن می توانید اصالت دارو را پیگیری کنید.

از طرف دیگر در قسمت پایین برچسب اصالت دارو، یک قسمت اسکرچ وجود دارد که پس از خراشیدن آن یک کد 16 رقمی را مشاهده خواهید کرد. این کد، همان کد IRC یا شناسه اصالت داروست. می توانید این کد را برای شماره پیامک درج شده روی برچسب ارسال کنید و از سلامت داروی مورد نظر خود مطمئن شوید.

از طرف دیگر یک شماره تلفن گویا هم بر روی برچسب حک شده است که می توانید با آن تماس گرفته و کد اصالت محصول را اعلام کنید. خیلی زود اطلاعات مورد نظر در مورد دارو را به دست آورده و از سلامت یا تقلبی بودن آن مطلع خواهید شد.

داروهای بدون لیبل اصالت کالا تقلبی هستند

سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به برپایی نمایشگاه آشنایی مردم با کالاهای قاچاق سلامت محور در میدان آرژانتین تهران به بیان 3 راه شناسایی داروهای تقلبی پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر مهران ولائی افزود:متاسفانه گاهی مردم داروهایی را از مراکزی غیر از داروخانه می خرند که اتفاقا برچسب اصالت سازمان غذا و دارو را هم دارند و اصل به نظر می رسند و مردم فکر می کنند این داروها تقلبی نیست درحالیکه این داروها قاچاق و تقلبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: این مساله موجب شده تا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران  امسال نمایشگاهی با عنوان آشنایی مردم با کالاهای قاچاق سلامت محور در میدان آرژانتین برگزار کند که در آینده در سایر نقاط تهران نیز برگزار خواهد شد.

راه شناسایی داروهای تقلبی فاقد برچسب اصالت کالا

ولائی در ادامه به بیان برخی از روش های تشخیص برچسب های اصالت تقلبی از اصل پرداخت و گفت: برچسب های اصالت واقعی و تقلبی با یکدیگر فرق هایی دارند که مردم با داشتن آگاهی می توانند کالاهای قاچاق را تشخیص دهند بطورمثال روی برچسب های تقلبی، شماره تماس جعلی برای ارسال پیامک استعلام اصالت برچسب کالا درج شده درحالیکه شماره تلفن برای استعلام برچسب اصالت از طریق پیامک، 20008822 است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: همچنین در بارکدهای برچسب اصالت ،شماره هایی وجود دارد که باید با شماره روی خود دارو یکسان باشد.

ولایی ادامه داد: همچنین برچسب های اصالت تقلبی معمولا تاریخ انقضا ندارند در حالیکه برچسب های اصالت اصل تاریخ انقضا داشته و همان تاریخ انقضا نیز روی دارو درج شده است.
وی یادآور شد: در نمایشگاه آشنایی مردم با کالاهای قاچاق سلامت محور در میدان آرژانتین، قند و فشارخون مردم نیز اندازه گیری می شود که با استقبال خوب مردم روبرو شده است و جالب است که بسیاری از مراجعه کنندگان از بیماری دیابت یا فشارخون خود اطلاعی نداشتند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: این مساله نشان می دهد که اطلاع رسانی ها به مردم و نیز طرح پزشک خانواده مردم باید تقویت شود.

ولائی افزود: همچنین در این نمایشگاه با توزیع تراکت و بروشور به مردم در زمینه عوارض دوپینگ با داروها و مکمل های غیرمجاز ، اطلاع رسانی شده است؛ داروهای بدنسازی قاچاق عوارض زیادی از جمله عوارض کلبدی و اسکلتی به همراه دارند؛ این اطلاع رسانی ها در زمینه مواد آرایشی و بهداشتی نیز صورت گرفته است.

چگونه می توان داروهای اصل را تشخیص داد

برچسب اصالت با هدف تشخیص کالای واقعی از کالای قاچاق روی محصولات سلامت محور با آرم سازمان غذا و دارو نصب شد اما با توجه به وجود برچسب های تقلبی متعددی که روی کالاهای سلامت محور به ویژه محصولات آرایشی و بهداشتی تحت عنوان شرکت های واقعی درج می شد از مردم خواسته شد تا با دقت بیشتری این محصولات را تهیه کنند.

سخن آخر

روش های دیگری هم برای تشخیص داروهای تقلبی وجود دارند. مثلا می توانید از نظر ظاهری آن را بررسی کنید. اگر قرص ها ترک خورده باشند یا نرم باشند و یا تکه تکه شده باشند، احتمالا داروی مورد نظر در زمره داروهای تقلبی قرار می گیرد.

همچنین می توانید به سایت TTAC مراجعه کنید که سامانه غذا و داروی کشور می باشد. اطلاعات مربوط به همه داروهای ثبت شده و مجوز دار موجود در بازار در آن ثبت شده است. بنابراین می توانید به راحتی با وارد کردن اطلاعات درخواست شده در این سامانه از اورجینال بودن داروی خود مطمئن شوید.

توجه داشته باشید که برخی از داروها دارای برچسب اصالت داروی تقلبی و جعلی هستند. بنابراین توصیه ما آن است که حتما اطلاعات دریافتی در مورد دارو را با اطلاعات موجود بر روی این برچسب ها تطبیق دهید و از یکسان بودن این اطلاعات مطمئن شوید.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *