استعلام بارکد وزارت بهداشت

استعلام بارکد وزارت بهداشت و همه آنچه باید بدانیم

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که قصد خرید دارو، مکمل، انواع تجهیزات مربوط به سلامت و بهداشت و پزشکی داشته اید، ولی مطمئن نبوده اید که محصول مورد نظر اصل می باشد. روش های متعددی وجود دارند که در چنین موقعیت هایی از سلامت و اورجینال بودن محصولات سلامتی مطمئن شوید. ساده ترین راه بررسی برچسب اصالت کالا و استعلام بارکد وزارت بهداشت است. اما برچسب اصالت وزارت بهداشت چیست و چگونه می توانیم استعلام بارکد محصولات بهداشتی را دریافت کنیم؟

برچسب اصالت وزارت بهداشت

امروزه با بررسی ها و نظارت هایی که انجام می شود، همه واردکنندگان و تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و سلامت موظف هستند از لیبل و برچسب اصالت وزارت بهداشت بر روی محصولات خود استفاده کنند. اما مدت زمان زیادی نیست که این برچسب ها که به نوعی بارکد وزارت بهداشت می باشند، الزامی شده اند. در واقع تا همین چند سال پیش محصولاتی که در داخل کشور تولید می شدند، از دریافت و درج این برچسب بر روی محصولات خود معاف بودند. اما این روزها با وجود محصولات غیر اصل و تقلبی متعددی که در بازار وجود دارند، استفاده از این برچسب الزامی است.

حقیقت این است که محصولات دارویی، بهداشتی و سلامتی و انواع تجهیزات پزشکی که در بازار موجود هستند، همگی به نوعی با زندگی و سلامت افراد جامعه مربوط می باشند. به همین دلیل است که مهر تایید وزارت بهداشت بر سلامت و کیفیت آنها اهمیت فوق العاده ای دارد. به این ترتیب افراد مصرف کننده می توانند با اطمینان از سلامت و کیفیت محصول مورد نظر آن را خریداری و مورد استفاده قرار دهند.

این برچسب چه ویژگی هایی دارد؟

اگر به ظرف های دارو و یا مکمل هایی که مصرف می کنید، دقت کرده باشید، بر روی بدنه آنها برچسبی با حاشیه زرد رنگ قرار دارد که درون آن بارکد مدل دو بعدی درج شده است.این برچسب ها که با نام برچسب اصالت وزارت بهداشت یا بارکد وزارت بهداشت شناخته می شوند، همیشه شکل و ظاهر مشخصی دارند. به این معنا که حاشیه آنها زرد، قسمت داخلی آنها سفید و اطلاعات و بارکد روی آنها به رنگ مشکی است.

استعلام بارکد وزارت بهداشت

در کنار بارکدی که بر روی این برچسب درج شده است، کدهای بسیار مهمی نیز ثبت شده اند. در واقع این کدها اطلاعات مربوط به دارو یا مکمل و یا تجهیزات بهداشتی و پزشکی مورد نظر را ارائه می کنند. این کدها شامل LOT، UID، GTN و تاریخ انقضای محصول مورد نظر می باشند. بد نیست بدانید که GTN شماره تجاری محصولی است که در دست دارید. UID نیز شناسه رهگیری آن است و LOT نشان دهنده سری ساخت محصول مورد نظر.

نکته دیگری که باید درباره برچسب اصالت وزارت بهداشت بدانید، کد اسکرچ شده ای است که بر روی آن حک می شود. زیر اسکرچ شناسه اصالت کالا قرار دارد که در واقع یک کد 16 رقمی است.

نحوه انجام استعلام بارکد وزارت بهداشت

اگر قصد استعلام بارکد وزارت بهداشت را داشته باشید، باید به برچسب اصالت دقت کنید. بر روی این برچسب یک شماره تماس و یک شماره پیامک درج شده است. آسان ترین، ساده ترین و سریع ترین روش ممکن آن است که شناسه 16 رقمی اصالت محصول را برای سامانه پیامکی، بفرستید و یا اینکه با شماره تماس درج شده تماس گرفته و تاییدیه اصالت محصول را دریافت کنید.

روش دیگری که معمولا برای استعلام بارکد وزارت بهداشت استفاده می شود، ورود به سایتی است که آدرس آن نیز بر روی برچسب اصالت درج شده است. پس از ورود به این سایت می توانید به راحتی با ورود 16 رقم مورد نظر، از اصل بودن یا تقلبی دارو، مکمل و یا انواع تجهیزات پزشکی و بهداشتی مورد نظر اطمینان حاصل بفرمایید.

دقت داشته باشید که می توانید از دستگاه های بارکد خوان و یا انواع نرم افزارهای بارکد خوان هم برای استعلام بارکد وزارت بهداشت استفاده نمایید.

چگونه از اصالت محصول بهداشتی مطمئن شویم؟

واقعیت این است که تنها گرفتن استعلام بارکد وزارت بهداشت نمی تواند به معنای اصل بودن کالا باشد. بلکه باید موارد ذکر شده بر روی جعبه کالا را با اطلاعاتی که به روش های گوناگون به دست آورده ایم، تطبیق دهیم. یادتان باشد افرادی که کالای تقلبی وارد بازار می کنند، راه های گوناگونی برای توزیع محصولات تقلبی خود دارند. یکی از آنها استفاده از برچسب های اصالت غیر معتبر می باشد. به همین دلیل است که باید حتما اطلاعات را بررسی کرده و مطمئن شویم که با اطلاعات درج شده روی محصول مورد نظر تطابق دارند.

اصالت محصول بهداشتی

نکته بسیار مهم آن است که پس از بررسی اطلاعات دریافت شده، اگر هر نوع تفاوتی میان این اطلاعات و مشخصات محصول بود، محصول غیر اصل و تقلبی محسوب می شود. توصیه ما این است که بلافاصله سازمان های مسئول، مثل وزارت بهداشت و یا سازمان غذا و دارو را از وجود این محصول باخبر کنید. این کار باعث می شود بررسی های لازم انجام گرفته، با فروشنده و شرکت توزیع کننده محصول برخورد شود. همچنین مانع پخش محصول شده و آن چه تاکنون در بازار پخش شده است، نیز جمع آوری خواهد شد.

جمع بندی استعلام بارکد وزارت بهداشت

بسیار مهم است بدانید که همه محصولاتی که در زمره محصولات سلامتی و تغذیه و بهداشت قرار می گیرند، باید دارای برچسب اصالت وزارت بهداشت باشند. به هیچ عنوان هیچ نوع محصول دارویی، بهداشتی و یا تجهیزات پزشکی که فاقد این برچسب باشند را خریداری نکنید.

این نکته وقتی اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند که بدانید محصولاتی که به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می شوند، به هیچ عنوان این برچسب را دریافت نخواهند کرد. توجه داشته باشید محصولاتی که به صورت قاچاقی وارد بازار می شوند، محصولات تقلبی هستند و مصرف آنها می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به افراد وارد کند.

توصیه ما این است که پیش از خرید هر محصول از داشتن برچسب اصالت وزارت بهداشت مطمئن شوید. ضمنا محصولات بهداشتی، سلامت و انواع تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را از فروشندگان معتبر تهیه کنید. یادتان باشد محصولاتی مثل دارو و انواع مکمل ها رابطه مستقیم با سلامت و زندگی شما دارند، بنابراین حتما قبل از مصرف این نوع محصولات حتما استعلام بارکد وزارت بهداشت را دریافت کنید.

فهرست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *